• Tramsbyttan

Från trä-hus till puts!

Hej,

Går i hus-väntan och hus-längtan och har hittat ett mysigt hus, precis lagom stort + garage + förråd. 3 toaletter som är helkaklade och modernt kök från 2006. Nya golv, målat i alla rum.. det enda som stör mej är att det är ett trähus.

Går det att putsa det och hur går det till? Finns det massa färger att välja mellan? (skulle vilja ha äggskals-färgat eller gulvitt) och vad kan det kosta ungefär? Detta är ett 1,5-plans hus.

:D

• Svar på tråden Från trä-hus till puts!
  • inga76

Jag vet inte hur man gör sådant, men mina föräldrar har köpt ett tegel/trähus som de funderar på att putsa. Men nu har de tänkt om, eftersom det skulle gå på gott och väl över 100 000 (kanske var det ännu mer, jag minns inte riktigt).

• Moniqe1979

mig veteligen inte rekoemderat att putsa över trä då putsen kan släppa igenom fukt och det kan uppstå mögel etc. men visst finns säkert metoder för att få till det ändå men inte särskillt billigt tror jag.

• Tramsbyttan

trodde att det nog skulle gå på runt 100 lakan + men det svider ju lite i plånboken. :S
    Hade isf tänkt bygga ut en kupa och byta en del fönster och då ev. tagit putsen samtidigt.. men shit, det blir ju massor med pengar till. :S

• Pettsson82

Jag tror inte att det fungerar, men vad vet jag... Trä är ju ett levande material som sväller respektive krymper på olika årstider. Så enligt mig borde detta skapa sprickor i putsen, så att det blir förstört. Men det kanske finns ngn specialteknik för trähus...

• Tramsbyttan

fungerar vet jag att det gör.. :)
    Men fråga mej inte hur.. har ju varit en del skriverier om hus som möglat på grund av dåligt förarbete innan själva putsningen och att dem inte använt några medel på den befintliga fasaden..

frågan är väl bara om man vill lägga så mkt pengar..eller om man ska nöja sig med att ha ett trähus. Tills vidare. :D

• Moniqe1979

hihi helt ot egentligen men tanken på att byta fasad på ett hus för 100 000 får mig att tänka på tunnelbane reklamen som var för ett tag sedan här : hade du inte bytt fasad till mexitegel för 75000:- 1982 utan istället investerat i fonder så hade du varit miljonär idag...

• Modesty B

Om man väljer att bygga ett nytt hus o det är trä i standardutförande, får man pröjsa ca 200 000:- för att få det i puts. ett exempel från myresjöhus, som jag pratade med häromveckan. Kanske kan ge någon form av vägledning i alla fall....

ღ Isac ღ
  • xandra76

Vi har precis hört med en Byggare Bob.
    Han sa att räkna med ca 100 000:- för ett 120 kvm hus. Och det är inga problem att putsa från trä till puts, de fixar ju givretvis till det på nåt sätt så att det håller.
    Men sen sa han att han känner polacker, och de tar halva priset ca...Även det vitt.

• maskrosbarnet

När man putsar hus så måste man ju ta bort träpanelen- sen tror jag att de har någon speciell sorts isolering under. Så det är ju lite jobb och inte bara att spruta på puts. Vet att det finns en massa olika kulörer att välja på och själv tycker jag att det är jätte snyggt med puts. konstigt nog så vill dem flesta som arbetar med att putsa fasader ha träpanel för att det är lättare att underhålla en träfasad har jag hört jag.
    Men pengar kommer det nog att kosta :)

• Eofrysina

Tramsbyttan om man bortser från att det blir osedvanligt dyrt så är det också väldigt svårt att hitta en lösning som är hållbar. Väldigt många putsade fasader som uppförs på "trähuskonstruktioner", får ganska jobbiga skador efter bara några år. Då har du skaffat dig ett evigt problem istället.

Det finns annars ett antal nyare tekniker för att lägga puts på fasader, där man använder skivor som putsas... men som jag nämnde ovan... det är sällan det håller bra och moderna putsade fasader med isoleringsmaterial direkt innanför, de har också mycket oftare svåra fuktskador (svamangrepp och mögel).

• Tramsbyttan

Tack för all tips. :)
    Tycker det låter kanon att spara i fonder istället och helt enkelt hitta ett annat hus alternativt gilla läget. :D
    Skulle jag veta att det ger ett varaktigt bra resultat, utan mögel etc, så skulle jag nog kunna lägga 50000-75000;- men priset verkar vara högre än så + att man inte får några garantier direkt för livslånga problem som kan uppstå..

Får se hur vi gör. :) Men tycker fortfarande att puts är läckert. :D

• Pingu32

jo puts är snygg! Men dyrt. Här i stockholm om du gör det med kvitto så kostar det nog 200 kex.

• Puma2

Jag pratade med vår besiktningsman om hur vårt blivande hus hade sett ut innan det totalrenoverades och då stod det i gamla ritningspapper att det var puts från början med trästomme. Idag är det helt i trä.

Enligt ritningarna så var det vass som isolering och sedan puts på det. Huset var byggt på 50-talet. Enligt besiktningsmannen så var det bästa sättet att putsa ett hus, alltså med vass under. Vassen höll putsen lagom fuktig så att den inte torkade och sprack upp.

Det var vad jag hörde på vår besiktning i måndags.

Svar på tråden Från trä-hus till puts!