• Anonym (ångest)

Dag 6 med sertralin (zoloft)- ett helvete!

Är inne på dag 6 med sertralin. Har någon slags utmattningsdepression. Mår sämre än någonsin idag. Det kryper i hela kroppen, jag är rastlös och kan inte koncentrera mig. Mår illa och får inte i mig någonting. Sover jättedåligt. Har även fått Sobril mot ångest men då får jag minnesluckor och blir helt drogad. Fast då sover jag illafall. Jag vet att det kan ta lång tid ännu innan det vänder- hur står man ut??

• Svar på tråden Dag 6 med sertralin (zoloft)- ett helvete!
  • Mamma till Alva o Melker

hej. förstår hur du känner, du har antagligen samma symtom som när jag försökt ssätta ut mina zoloft.

men för min egen del kan jag bara säga att när du väl kommit igenom denna pers i början så funkar dom kanon, gjorde iaf på mig, har ätit dem i 2,5 år, fick avsluta med dem nu fö at jag vara gravid, och det är jobbigt, avslutet gick hyfsat, men jag kommer börja med tabletterna när jag slutat amma, jag fungerar inte utan dem. så håll ut och gör ett ordentligt försök, du kommer säkert må mycket bättre sen.

• Anonym

Stå ut. Det är ett helvete i början och då tar man sig igenom det en timme i taget. Det som hjälpte mig var att min läkare tvingade mig lova honomn att jag ska motionera minst en timme varje dag. Det var hemskt. Jag fick till och med tvinga mig att ta på mig skorna, allting "tog emot". Till och med riktigt mörka tankar uppkom och jag var verkligen på botten.

För mig tog det 3 veckor. Sedan började det vända lite i taget.

• Anonym (ångest)

Tack för svaret. Vi planerar också att skaffa barn (dock inte just nu när jag mår piss..), min läkare valde just därför sertralin för att man kunde äta det under graviditet och amning. Jag har tidigare haft en annan antidepressiv medicin som man inte kan äta under grav, tyvärr, för den mådde jag jättebra av. Men det är klart, har man valet att vara helt utan är det ju givetvis det bästa!

• Anonym (ångest)

3 veckor. Känns som en oändlighet av ångest. Jag har två hundar så jag måste gå ut. Dessutom en dotter på 2 som inte förstår att mamma mår skit.

Anonym (ångest) skrev 2007-11-30 12:20:42 följande:
    Tack för svaret. Vi planerar också att skaffa barn (dock inte just nu när jag mår piss..), min läkare valde just därför sertralin för att man kunde äta det under graviditet och amning. Jag har tidigare haft en annan antidepressiv medicin som man inte kan äta under grav, tyvärr, för den mådde jag jättebra av. Men det är klart, har man valet att vara helt utan är det ju givetvis det bästa!
    skumt för både min läkare och min bm säger att man inte skall äta under graviditet.. dock så skadar det inte barnet, men de kommer at få abstiness i felera veckor efter förlossningen och kan då bli en jobbig tid... men som sagt det skadar inte barnet.

jag slutade i i vecka 18 ungefär, de sa att jag skulle sluta 3 månader innan bf, men valde att ta lite innan då det var sommar och ljust, lättare att hantera jobbiga situationer då, iaf för mig.

känn inte som detta var en bra motivation när du mår dåligt, sorry.. men det är en bra tablett, speciellt om man skall välja bland andra...
  • Anonym

Är det någon som känner till om det är en stor dos 200mgzoloft
    o även Naprosyn??? Är trött o ej med riktigt!!!

• Anonym (ångest)

200 mg är väl maxdosen enligt FASS iaf. Jag fick börja med 25 mg men har nu snabbt fått öka till 50 och imorgon 100 mg. Är orolig för ännu fler biverkningar nu när jag höjer dosen... jag känner mig inte med alls, känns som jag inte kan fokusera och kommer inte ihåg nånting.

• Anonym

svårighet att fokusera, dåligt minne tillhör depressionssymptom. Försök att acceptera det just nu för att det kommer att bli bättre. Och visst man mår dåligt när man ökar dosen men försök komma ihåg att det är "bara" tabletterna som påverkar kemin i hjärnan

jag åt 50  om dagen, det hjälpte, men jag höjde upp med rosenrot.. eget experiment.. funkade såå bra det med...

• Anonym (Stopp!)

Anonym (ångest) skrev 2007-11-30 12:23:03 följande:

3 veckor. Känns som en oändlighet av ångest. Jag har två hundar så jag måste gå ut. Dessutom en dotter på 2 som inte förstår att mamma mår skit.
    självklart ska inte en tvååring(inte djur heller) behöva ha förståelse för att mamma mår dåligt Planerar ni fler barn? oseriöst tycker jag när man inte fungerar normalt!
Svar på tråden Dag 6 med sertralin (zoloft)- ett helvete!