• Kary

El- och gasavtal? Med vem? Hjälp!

Hej!
    Jag ska nu flytta in i en lägenhet (en tvåa) och ska teckna ett el- och gasavtal. Har aldrig gjort detta innan och vet inte vart jag ska vända mig eller hur man ens börjar. Jag ska ju tydligen vända mig till fortum för att kunna överta betalningen från och med att den förre hyresgästen flyttade ut, och sen teckna ett eget avtal. Men jag har hört att det finns massor av elleverantörer att välja emellan. Finns det någon som kan ge mig lite vägledning i djungeln? Kan man liksom bara betala den delen av elen som använts innan man skaffat eget avtal till fortum och sen ta en annan leverantör? Eller är fortums priser så pass bra att man kan ha dem tillsvidare? Var innne och kollade på deras priser och avtal men jag vet inte alls om det är bra eller dåligt eller vad för sort man ska ha. Bundet eller obundet, stort eller litet.

• Svar på tråden El- och gasavtal? Med vem? Hjälp!
  • Mamma Teresa

Jag har sålt elavtal och satt ämt och jämförde konkurrenter på
    www.elprisguiden.se

Där fyller man i antalet KWh som man själv förbrukar, kan välja mellan fast eller rörligt med eller utan bindningstid

Sen ser man en lista på vilket alternativ är billigast för JUST dig!

www.TuMadre.blogg.se

• Kary

Ja fast nybörjare som jag är har jag tyvärr ingen aning om hur mycket jag förbrukar. Vad är normalt? Kommer inte vara hemma hela dagarna utan det blir väl frukost hemma och sen dator och lampor på (sen eftermiddag)kvällen när jag kommer hem. Burkar vara ganska sparsam och släcka efter mig när jag går. Och sen så klart kyl och frys.

• Kary

Men tack för länkarna. Ska kolla igenom dem så snart jag kan.

• Kary

Finns det allmänt någon leverantör som kan sägas vara bra? Jag kommer att bo i Stockholm (Hägersten).

• Thursday
    Kary skrev 2007-11-30 13:44:24 följande:
    Finns det allmänt någon leverantör som kan sägas vara bra? Jag kommer att bo i Stockholm (Hägersten).
    Alltså, nätleverantören är alltid given. Den kan du inte välja,, utan det beror på var du bor. Elleverantören kan du alltid välja och då spelar det ingen som helst roll var du bor. Vad gäller vem som är "bra" så finns det väl knappast några andra kriterier än priset, ström är ström oavsett vem du betalar för den...?
  • Kary

Jag menar just lågt pris när jag säger "bra". Sen kan man tydligen välja om man vill ha fast pris eller pris bundet till svängningarna på börsen. Vad bör man välja där? Hur stora är svängningarna?

• Kary

Vad är det förresten för skillnad på nät- och elleverantör?

• Thursday
    Kary skrev 2007-11-30 15:44:21 följande:
    Vad är det förresten för skillnad på nät- och elleverantör?
    Den en äger själva ledningarna=nätet och du betalar nätavgift till den. Den andra producerar och levererar strömmen.
Svar på tråden El- och gasavtal? Med vem? Hjälp!