• Spindelskratt

Har alla med barn under 18 år rätt till förlängda A-kassa dagar?

Har fått brev från A-kassan om att jag inte uppfyller ett arbetsvillkor och därmed är jag inte berättigad till en ny erästtningsperiod.

Detta trots att att jag har ett barn under 18 år.

Jag trodde att alla med barn under 18 fick förlänga A-kassa dagar till 450. Men det gäller alltså inte för mig då.

Kan tillägga att när jag avslutade min föräldrarledighet så hade jag bara 80dg kvar, o nu har jag bara 50 totalt kvar. Inte många dagar att hinna hitta ett jobb på och NEJ, jag är inte kräsen när jag söker

• Svar på tråden Har alla med barn under 18 år rätt till förlängda A-kassa dagar?
  • Novus

Nej, det har man inte. Om man är på sin första period får man dessa 150 dagar direkt. Vad som gäller om man är på andra eller tredje perioden vet jag däremot inte

• Spindelskratt

Freya den fagra skrev 2007-11-30 16:14:00 följande:

www.samorg.org
    [/citat]

Tack för länken, tyvärr ligger den nere för tillfället. Får kika där senare.
    Novus skrev 2007-11-30 19:20:12 följande:
    [citat]
    Nej, det har man inte. Om man är på sin första period får man dessa 150 dagar direkt. Vad som gäller om man är på andra eller tredje perioden vet jag däremot inte
    Okej, för detta är min första period. Arbetslös - föräldrarledig - arbetslös igen på de dagar jag hade kvar.
    Konstigt som sagt...Får ringa på måndag o höra.
  • Novus

Det var det svaret jag fick. Har själv 90 dagar kvar, så 150 dagar extra gjorde ganska stor skillnad för mig.

• Spindelskratt

Novus: Ja alltså att bara ha 50dg kvar är ju inte så mkt, får ju magsår för mindre liksom.
    Får hoppas att det bara är en miss från deras sida, om inte så blir det fruktansvärt här för oss.

• ReRant
    Charro skrev 2007-11-30 14:38:10 följande:
    Kan tillägga att när jag avslutade min föräldrarledighet så hade jag bara 80dg kvar, o nu har jag bara 50 totalt kvar. Inte många dagar att hinna hitta ett jobb på och NEJ, jag är inte kräsen när jag söker
    Om du är villig att ta ett säljjobb och utöka sökandet till grannkommuner så kan jag garantera att du har ett jobb inom 50 dagar.

Ett tips är att skippa ams.se och lägga upp CV hos bemmanningsföretagen, samt söka genom dessa sajter:

www.monster.se
    www.poolia.se
    www.manpower.se
    www.adecco.se
    www.lernia.se/bemanning
    www.jobbstart.se
    www.platsannons.nu/
    www.eniro.se/Jobb
    www.jobbtorget.se
    www.offentligajobb.se
    www.stepstone.se
    www.metro.se/se/jobb
    www.firsthotels.se/jobb
    www.novarejobb.se
    www.dn.se/jobb
    www.jobs.se
    www.jobbporten.se
    www.allaannonser.se/lediga_jobb.php
    jobb.aftonbladet.se
    europa.eu.int/eures/home.jsp
Svar på tråden Har alla med barn under 18 år rätt till förlängda A-kassa dagar?