• frajsing

Stavfel, alltid dessa stavfel!

Jag står inte ut! Jag klarar inte av att ta till mig och verkligen ta människor som inte kan stava på allvar! Oavsett vilken tråd jag läser, hur hemsk handlingen än är så klarar jag INTE AV stavfelen!

När slutade människor lära sig stava korrekt i skolan? När började man skriva enkligen (äntligen!)? Jag får panik på det, förstår inte människorna hur dumma de framstår?

Jag vet att jag är dömande och elak, men när någon stavar fel så mycket som väldigt många på FL gör, då blir min mentala bild automatiskt att människan är lite bakom.

(Jotack, jag vet vad dysileksi är. Men jag vet också att det inte ö.h.t. är statistiskt möjligt att alla de människorna som skriver inlägg på FL har det. Snälla nån. För att inte tala om alla de som skriver som de pratar... Gud, blir de någonsin tagna på allvar?)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-30 17:12:05:
    DYSLEXI. Så. Hahaha...

Och just det! Ska man skriva ... så ska det vara TRE punkter inte 14, 24 eller 77. TRE. Inte fler.

• Svar på tråden Stavfel, alltid dessa stavfel!
  • Dimitra

Dessutom bör man väl ta hänsyn till (de få) dyslektiker som faktiskt hänger här genom att stava ordentligt så de kan läsa?

Jag håller inte med, alltså gör jag visst påhopp...
  • malinka2

Tror du inte att det beror just på att det är internet? Jag kan slarva ibland o orkar inte gå tillbaka o ändra. Ett stavfel (el slarvfel) på FL känns inte lika illa som i ett CV eller rapport.

• Ingelalala

Håller med om att det är jobbigt att läsa ibland. Men undrar också vad dysileksi är (dysleksi, antar jag)

• Elinore

du vet att man inte använder kommatecken innan "men" va?

*blir såå irriterad*

• Linda1976

Håller med och håller med och håller med lite till.

Jag blir, om inte galen, så irriterad iaf. Hur jävla svårt kan det vara? Och som du säger, ALLA som skriver fel här på FL kan inte var dyslektiker, det är omöjligt.

SKÄRPNING! Att man skriver på internet är inte en ursäkt, det är väl lika viktigt för det?

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Dimitra
    Dimitra skrev 2007-11-30 16:55:21 följande:
    Dessutom bör man väl ta hänsyn till (de få) dyslektiker som faktiskt hänger här genom att stava ordentligt så de kan läsa?
    "... läsa lättare" ska det vara. Att skriva det man menar är ju också en bra dygd
    Jag håller inte med, alltså gör jag visst påhopp...
  • MosterMammaMia

Håller med Dig, det är verkligen skrämmande hur illa vissa stavar här men jag försöker bortse från det när jag läser inläggen, ibland är detta dock väldigt svårt.

• VISAMÅ

Ibland kan det vara lite svårt att tyda en text om det är för många konstiga stavfel. En del har förmodligen sovit på alla svensklektioner, med tanke på stavningen.

• frajsing

HAHAHA, jag bara väntade på det, såg det precis när jag valde att publicera inlägget, FASEN!!

Ingelalala skrev 2007-11-30 16:57:23 följande:
    Håller med om att det är jobbigt att läsa ibland. Men undrar också vad dysileksi är (dysleksi, antar jag)
Svar på tråden Stavfel, alltid dessa stavfel!