• VärstaGrymmaTjejen

Är det en myt eller stämmer det att håret växer snabbare och blir tjockare om man klipper av allt KORT?

....Undrar därför att min dotter (2½) år har väldigt lite och väldigt tunt hår... Nu är det också ganska slitet på vissa ställen och jag funderar på att klippa av lockarna på henne även om det svider i mamma hjärtat Men om jag snaggar henne, stämmer det att det växer ut "riktigt" hår då.. Jag menar alltså hår som inte är babyhår
    Vet inte hur jag ska klippa för att bara få bort det slitna annars, men jag vill ju inte klippa av allt egentligen när hon ÄNTLIGEN fått några lockar!

There are two kinds of people,those who likes me,and those who can go to hell
  • Svar på tråden Är det en myt eller stämmer det att håret växer snabbare och blir tjockare om man klipper av allt KORT?
  • VärstaGrymmaTjejen
    Tyras föräldrar skrev 2007-11-30 18:46:29 följande:
    Nä? Det stämmer inte?
  • elica

enligt min frisör är det en myt !!! Jag frågade när min son var Ca: 1år och hon sa som sagt att det inte spelar någon roll....

• x karin76

Klart det inte stämmer. Hur skulle cellerna hårsäckarna som tillverkar hårstrået kunna veta om vad som händer i andra änden på hårstrået?

• Dinturiel

Min bror var helt skallig fram till han var två, så en väninna till mamma (som var frisör) rakade huvudet på honom. Efter det fick han hår så det räckte och blev över. Har han fortfarande, jättetjockt. Men vet inte om det kanske var en tillfällighet.

• listo

Myt

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • VärstaGrymmaTjejen
    x karin76 skrev 2007-11-30 18:48:03 följande:
    Klart det inte stämmer. Hur skulle cellerna hårsäckarna som tillverkar hårstrået kunna veta om vad som händer i andra änden på hårstrået?
    Har tänkt lite så jag med.. Men man vet ju aldrig!

Någon som vet med 100% säkerhet?
  • Tigertofflan

Det är en myt, likväl som det är en myt att man får mer hår på benen om man rakar sig....

Om fallet så varit så hade ju inte en människa varit drabbad av skallighet!! Det hade ju bara varit att raka skallen så hade det vuxit ut igen ju!!

• VärstaGrymmaTjejen
    Tigertofflan skrev 2007-11-30 19:09:46 följande:
    Det är en myt, likväl som det är en myt att man får mer hår på benen om man rakar sig....Om fallet så varit så hade ju inte en människa varit drabbad av skallighet!! Det hade ju bara varit att raka skallen så hade det vuxit ut igen ju!!
    Dety är sant... Skulle ha tipsat pappa att raka sig innan det blev försent
    Men FÅR man inte mer hår på benen när man rakar sig? eller kanske inte mer, men tjockare? Det har jag alltid trott! Jo.. Men vissa får ju mörka hår på benen ju? Grova mörka strån.. Det beror väl på att de rakat sig mycket? Eller är jag helt jävla puckad?
  • Tigertofflan

Då är du helt jädra puckad

För tänk logiskt, hade det varit så på benen så hade det ju varit likadant på skallen, och skallighet hade inte existerat.

Så kort och gott. NEJ, man får inte mer hår av att raka sig eller att klippa sig kort.

• VärstaGrymmaTjejen
    Tigertofflan skrev 2007-11-30 19:14:17 följande:
    Då är du helt jädra puckad För tänk logiskt, hade det varit så på benen så hade det ju varit likadant på skallen, och skallighet hade inte existerat.Så kort och gott. NEJ, man får inte mer hår av att raka sig eller att klippa sig kort.
    Okej då.
    Då behöver jag inte raka av den stackars flickan håret
  • Tigertofflan
    VärstaGrymmaTjejen skrev 2007-11-30 19:28:03 följande:
    Okej då. Då behöver jag inte raka av den stackars flickan håret
    Det ska du absolut inte göra!! I alla fall inte i tron om att det växer mer!
  • Majsan70

Njae, det är en sanning med modifikation. Håret verkar ju lite tjockare när det är snyggt klippt och det "vanliga" håret som komma skall behöver inte konkurera med bebishåret på samma sätt o blir alltså synbart tidigare.

Det är ju alltid så att även ett tunnt hår ser trjockare ut om det är snyggt klippt.

• VärstaGrymmaTjejen
    Tigertofflan skrev 2007-11-30 19:53:20 följande:
    Det ska du absolut inte göra!! I alla fall inte i tron om att det växer mer!
    Jag låter verkligen som en hemsk mamma!
    Majsan70 skrev 2007-11-30 19:56:00 följande:
    Njae, det är en sanning med modifikation. Håret verkar ju lite tjockare när det är snyggt klippt och det "vanliga" håret som komma skall behöver inte konkurera med bebishåret på samma sätt o blir alltså synbart tidigare. Det är ju alltid så att även ett tunnt hår ser trjockare ut om det är snyggt klippt.

... Men nu gör du ju så att jag börjar vackla i mitt beslut igen!

Svar på tråden Är det en myt eller stämmer det att håret växer snabbare och blir tjockare om man klipper av allt KORT?