• Raija

Ngn som har Whippet?

Har precis skaffat en liten Whippet-valp. Har tänkt mig kanske lite utställningar och så framöver. Har läst även en del om Lure coursing och tycker det verkar kul. Ngn som har erfarenheter av detta eller förslag på andra passande aktiviteter?

• Svar på tråden Ngn som har Whippet?
  • emeliasmamma

Hej!
    Har själv ingen whippet, men en kompis har! När jag varit med henne på utställning så verkar det som vissa kennlar är klart favoriserade... Å jäkligt mycket skit snack verkar det vara. Men det dras ju många raser med...

Hon har kört lite lure med sin å han tycker det är skitkul. Hon har även tränat lite spår med honom, och han blev godkänd på anlagsprovet utan problem. Hon har tränat mkt lydnad så hon kan ha honom lös. De har ju lixom en tendens att dra om nå vilt ploppar upp...

• Snufserufs

Raija
    Vill ju se bilder!!!
    Vad var det som gjorde att du valde whippet?
    Stämmer det att domn inte "luktar hund" och att dom fäller minimalt?

• Raija

Har tyvärr inga bilder på datorn men håll utkik på min sida för det kommer. Jag valde Whippet för jag hade fastnat för den rasen då jag gick på brukh. med min Jack Russell. Min Jack Russell är också väldigt långhårig så jag hade bestämt mig för att min nästa hund skulle behöva minimal pälsvård. Och nej hon luktar ingen hund och att de fäller lite skulle jag tro efetresom pälsen är så kort.

• emeliasmamma

Visst märks det inte att de fäller då de har så kort päls. (oxå därför det inte blir så mkt "hunddoft") Men de hår de fäller är sånna jobbiga jäklar som sätter sig överallt å sticks!

• skånetös78

Åh vad roligt med en Whippe ägare! :) Jag har själv en helt underbar tjej på 2 år och jag kan ju bara säga att du har gjort helt rätt val! Varifrån kommer din lilla/lille? Min tjej kommer från Kvarnhällens i Västerås.
    Jag är ganska aktiv med min Alice, åker på utställningar flera gånger per år och det är jätteroligt! Alice har även LC (lure coursing) licens och har tävlat ett par gånger, hon fullkomligt älskar det! Så när din hund är vuxen så ska ni absolut prova på detta tycker jag!
    En Whippet är otroligt mångsidig och det beror helt på vad du som ägare vill hitta på! Agility,spår och faktiskt även lydnad funkar bra! Visst, vill man satsa på högre klasser i lydnad så är kanske inte en Whippet det allra bästa valet. :) De har sin egen vilja men med rätt belöning och motivation funkar det mesta! Det finns faktiskt en Whippet i Sverige som jobbar som servicehund! Vet inte riktigt var du bor men på några ställen i sverige körs även rundbana med Whippet, det är det som Greyhounds tävlar i men man kör detta även med Whippar. Bara skriv om du vill veta något mer! :)

• qenzo

Har ingen längre, men har haft.
    Sysslade lite med LC.

Svar på tråden Ngn som har Whippet?