• Snufserufs

Bästa respektive sämsta hundrasen för en allergiker?

Hej!
    Vet att det inte finns allergisäkra hundar och vet att det är olika vilka raser man tål.
    Undrar ändå vilka raser ni anser vara bäst/sämst för en hundallergiker?
    Vilka är era erfarenheter?

• Svar på tråden Bästa respektive sämsta hundrasen för en allergiker?
  • Idris

Mops ska ara en av de sämsta man kan skaffa sig, ska vara väldigt allergena

• Aquila

vissa allergiker tål pudel och soft wheaten terrier

• cleopatra2

schauzer och pudel går oftast bra!

• Mayla

Finns inga allergisäkra, men vissa har bättre päls än andra. Jag skaffade en jack russell för jag hade hört att det fanns mindre risk. Men städar man ofta, vädrar hemma, har inte hunden i sängen/sovrummet så minskar allergi riskerna.

• Sesamfrö

Bästa hunden för allergiker är helt klart Yorkshire Terriern. Min svärmor föder upp dessa underbaring. Deras päls är likadant hår som vi människor har på huvudet så de är nog inte såå många som reagerar på dessa.

~mammas prinsessa~
  • ladyS

Har hört att Bedlington-terriern är den bästa hundrasen för en allergiker.

• ladyS

Bedlington-terriern har en päls som är som ull. Sedan ser de ju ut som ett lamm också.

• Xzazza

Har själv studerat frågan i ett halvårs tid ungefär. Då jag själv verkligen längtar efter hund.

En sak jag lärt mig är att det inte finns några allergisäkra hundar, men vissa hundraser är mer allergivänliga än andra. Det bästa sättet att kolla är att ta kontakt med hundägare/uppfödare av den ras man är intresserad av, och träffa deras hundar, gosa runt med näsan i deras päls osv, för att se hur man reagerar.

Gå in på Canis hemsida, där har de skrivit om de flesta hundraserna, där står det också huruvida de är allergivänliga eller inte: www.canis.se/oppdretter/rasepres.php&s=9.

Utifrån våra egna behov har vi valt en hundras som heter Bichon Havanais. Vi tittade då på alla egenskaper där allergivänlighet var en viktig fråga. Vi ville ha en liten hund, så att ungarna skulle kunna gå ut med den, den skulle vara lättlärd, utan jaktinstink, och helst utan vaktinstinkt. Så lite skällig som möjligt. Den här hunden verkade perfekt för oss. Vi har även varit hos en uppfödare, min son grävde ner sin näsa i hundens påls utan någon reaktion. Så....nu väntar vi bara på valpen.

Andra allergivänliga hundar: Alla Bichon-raser typ Bichon Frisé, Bolognese, Coton de Tulear, Malteser. Pudlar, Soft cotton wheaten terrier.

Men som sagt, gå in och kolla på Canis hemsida.

• Bling1975

Jag tål min mammas Lagotto jättebra trots att jag är jätteallergisk mot pälsdjur. Den har liknande päls som pudeln som också brukar gå bra (men ser lite fånigare ut). Överlag så tål jag hundar med lockig päls bäst.

Men som andra har sagt, prova på att umgås med lite olika typer innan ni köper någon.

Stitch längtar efter Lilo 4.0
Svar på tråden Bästa respektive sämsta hundrasen för en allergiker?