• trollstina

Vad ska man kissa i??

Hej!
    Är ny gravid!
    Pratade med min BM här om dan och hon sa att jag kunde komma till henne på torsdag så kunde vi prata lite, just innan honl a på luren så sa hon " ta med dej ett urin prov". Ja visst säger jag, men vad ska man kissa i. Trodde att jag skulle få lämna ett prov där!!! Har ni fått tagit med er proverna och vad hade ni dom i i såfall.

• Svar på tråden Vad ska man kissa i??
  • Korallen

Nej, har inte behövt ta med mig kisseprov.
    Nu på senare MB-möten så kissar jag på plats och de kollar socker osv.

• LilleSkutt

Kissa i en glasburk! Det är det bästa tror jag!

• mariagbg

Finns tt köpa urinprovrör på Apoteket. Annars kan man ta en vanlig glasburk.

/Maria

• isabell22

eller hämta hos henne innan jag har fått med mig ett lager hem eftersom de ska ha morgonurin....

• lekis

Redan dagen efter att jag ringt och bokat tid för inskrivning så fick jag hem ett kuvert med diverse broschyrer och ett urinprovsrör som jag skulle ha med mig på inskrivningen.

Så det är nog ganska olika hur olika kommuner hanterar det där alltså.

• SaraLotta

Det beror på vad de ska ha urinprovet till! Är det enbart för att mäta socker eller vad det är så är det inte så noga. Men ska de göra en odling måste du ha ett sterilt provrör.

Ring tillbaka och fråga. Jag får alla mina rör av min bm, du kan säkert hämta där!

• Opeya

Här på MVC fick jag kissa i en helt vanlig plastmugg... Så det är nog inte så viktigt.

Men om du ska ha med dig provet så är det nog en fördel om det är lock på men en vanlig glasburk borde väl duga...

• Villebusen

ett tips är att koka glasburken innan så den är steril. De plastmuggarna på mvc är ju redan rena eftersom de är nya.

• SaraLotta

Oh, glömde att säga att det ska helst vara morgonurin och den ska vara nerkyld också! Vira in i en plastpåse med isbitar eller så!

• Tingen

Ett annat bra tips är gamla kryddburkar som man kokar för att få dem rena. Lagomt stora.

• trollstina

Tack för alla svar!
    Det jag var mest orolig för om man använde sig av en glasburk var att det skulle finnas rester efter ex diskmedlet och att det då ev skulle förstöra provet. Men om man kokar burken först så måste det ju fungera bra!

• Petronella77

Så sa min barnmorska oxå att jag skulle ha med mig, men jag "glömde" bort det och jag fick lämna urinprovet där hos BM direkt istället.

• Kiau

Brukar få med mig ett plaströr hem från BM om jag ska ha med mig urinprov till nästa gång. Be din BM om det när du är där.
    Annars kan du säkert kissa hos BM när du är där, brukar finnas en toalett alldeles intill och man kan kissa i en mugg och lämna till BM direkt för kontroll.

Lycka till!

• Crisse

Hej!
    Patientinstruktion för urinprovtagning:

1. Använd provkärl från mottagningen eller koka ur en glasburk med lock och låt den lufttorka. Rör ej burkens eller lockets insida med fingrarna eller handduk.

2. Kissa inte under natten, eller håll urin minst 5-6 timmar innan provtagningen.
    3. Tvätta ej underlivet på morgonen.

4. Sitt bredbent på toaletten.

5. Börja kissa och låt den första urinen rinna ner i toaletten.

6. Fortsätt kissa i provtagningsburken.

7. Ställ burken i kylskåpet och låt den stå där tills du ska till barnmorskemottagningen.

8. Ta med burken i en plastpåse med isbitar till barnmorskemottagningen.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

/C v21+1

Svar på tråden Vad ska man kissa i??