• Ansos

Saffrans"bullar"

Är det nån som har ett recept på saffransbullar, jag vill göra dem som man gör "vanliga" bullar. Alltså kavlar ut och rullar ihop med nån fyllning ex smör och vaniljsocker som jag gör med vanliga. Är såå trött på de traditionella "katterna"

Trevlig helg på er alla

• Svar på tråden Saffrans"bullar"
  • lata kocken Johanna

ta favoritsaffransdegen

gör som med vanliga bullar - fyll med riven mandelmassa eller med smör och socker och ev lite vanilj

JAG brukar köra på min vanliga bulldeg och dra i saffran istället för kardemumma

• GULDHJÄRTA

har också tänkt att baka såna bullar i dag, alltså med saffran och mandelmassa, är trött på vanliga lussekatter.

• Dino78

Jag brukar göra arlas recept med kesella, sen delar jag den i fyra bitar, kavlar ut varje del, har på vanligt socker och smör, vuiker degen och sporrar remsor som jag bara snor ihop och lägger klutarna på en plåt. Sticker ner några russin i dom och gräddar som vanligt. Supersmarrigt!

DIF i själ och hjärta
  • umbro

100-150 g smält margarin
    5 dl mjölk
    1 paket saffran + 1 sockerbit (blnad i mortel eller liknande)
    50 g jäst
    1/2 tsk salt
    1/2 tsk hjorthornssalt
    1 1/2 dl socker
    1 ägg
    1 1/2 l vetemjöl (mer eller mindre beroende på hur fast degen ser ut att vara)

Blanda margarin och mjölk och låt bli 37'C. Blanda i saffransblandningen. Smula jästen och häll i vätskan. Låt jästen lösas upp. Häll i hjorthornssaltet och därefter socker, ägg och sist mjölet. Blanda till en smidig deg.
    Låt jäsa till dubbel storlek (ca 1 timme). Baka ut till den form du själv önskar (katter, bullar, kransar etc) och låt jäsa ytterligare till nästan dubbel storlek. Pensla m ägg.
    Grädda mitt i ugn i 235'C 8-10 min.

Svar på tråden Saffrans"bullar"