• Anonym

gravid med bruna flytningar

hej är i vecka 9 och väntar 2a barnet. har allrig haft mf tack å lov men är nu orolig för det kan det vara det eller kan det vara nått annat vad tror ni?? jag har bruna flytningar inte mycket men det syns ju lite på toa pappret... brukar få mens runt detta datumet 30-2 kan de vara mens på g eller vad händer????

• Svar på tråden gravid med bruna flytningar
  • Vevvis

Det är säkert ingen fara. Eftersom det är bruna flytningar är blodet gammalt. Det är ganska vanligt att ha lite småblödningar i början. Om du får "mensvärk" är det dock ett dåligt tecken.

Om du ändå känner dig orolig eller om du börjar blöda mer så ring din gynmottagning eller bm. Hoppas allt går bra!

• ankianka

hej! jag är i vecka 10 (9+6) och fick också för första gången igår en brun flytning. Jag kände hur det rann till men sen har det inte kommit något mer och känner mig inte konstig på nåt annat vis...
    Det verkar som att det är vanligt och så länge det inte är blod och ont så är det ingen fara... Men jag vill ändå åka in och kolla men vet inte om jag vågar...

• Anonym

Jag tycker du ska avvakta lite, TS.
    Kan mycket möjligt vara så att du får lite bruna flytningar eftersom du skulle ha mens vid den här tidpunkten, och kroppen inte hunnit ställa sig in på att mensen inte ska komma.

Jag hade bruna flytningar i vecka 7, de varade i över en vecka och sen slutade det med levrat, mörkrött blod. Jag var såklart jätteorolig och vågade inte ringa för att be om ett vul, så först i vecka 17 kunde jag pusta ut när jag fick se bebisen på rutin-ul!

Om du är orolig så ring din bm eller gyn-mottagning som någon ovan sa, du ska inte behöva gå omkring och vara orolig!

• Linsen

Det är så vanligt med blödningar i början på graviditet men man ska dock veta att det kan vara ett tecken på att något är fel och känner man sig orolig så är det bättre att få det kollat. Inget lugnar så bra som ett lyckat vul.

Jag fick missfärgade (svagt bruna) flytningar i v5 och vågade då inte kolla upp det. De återkom i v9 så i v10 tog jag mod till mig och kollade. Tyvärr bar jag på en ofostrig graviditet och jag blev såååå arg på mig själv att jag inte kollade tidigare utan gick så många veckor i onödan. Kändes som om smällen blev så mycket värre. Så mitt råd är att kolla, få svart på vitt och släpp sedan oron.

• Anonym

hej igen ( jag som startade tråden) ilördags hade jag och min sambo sex och efter det så kom det blod så jag ringde joursyster men hon tyckte inte jag behövde åka in imed att jag inte hade ont...
    idag så ringde jag till mvc för jag vill ju att någon ska kolla så allt står rätt till men då fick jag tillsvars att dom inte kunde göra det där att jag va tvungen att ha en läkartid för att kolla upp det.....*förbannad*
    fick tid efter många om och men om 1 vecka!!! ska jag gå i en vecka nu å undra om det är nnågot som är fel eller ej???!!! fan jag blir så arg på svenska sjukvården att jag vill spy!!!

Linsen vad betyder Tyvärr bar jag på en ofostrig graviditet ??

• Linsen

Åh vad jag förstår den där ilskan. Ibland får man stånga sig blodig med den svenska sjukvården men någon gång så hittar man en vänlig själ så fortsätt att ringa. Om du bor i en större stad så kan du oxå välja att gå hos ett privat gyn. Kanske kostar 200-300 kr men det är det värt.
    Efter att ha läst att du blöder efter samlag så tror jag inte att det är någon fara därinne. Då har du känsliga blodkärl och antagligen så var det ett sådant litet som brustit och färgar flytningarna. Men kolla för säkerhets skull.

Jo en ofostrig graviditet är då när ett ägg blir befruktat men något är fel på det. Det fäster som vanligt och den delen som ska bli moderkaka osv fortsätter växa medan det som skulle blivit foster inte alls utvecklas. Man känner sig gravid, magen växer osv osv men resulterar alltid i missfall. Ovanligt att man går längre än 12 veckor men det händer att någon upptäcker det på rutinul.

Ska du försöka gå vidare och få vul-tid?

• Linsen

Förlåt... missade att du fått tid om en vecka.

• Anonym

Det stod nånstans att man inte behöver oroa sig om det är brunt. Men om det är rött då? Blod, liksom? Har haft sån blödning. Fast det gjorde inte ont.

• Linsen

Anonym: Stämmer inte riktigt det där med bruna flytningar, det kan påvisa att nåt är problem. När det gäller färskt blod i flytningar så säger läkarna att väldigt väldigt många blöder i början på en graviditet men att man bör kolla upp det. Det behöver heller ej vara farligt att ha väldigt ont som menssmärta i början på graviditeten för det är oftast växtvärk som visar att livmodern växer. Hoppas att dina blödningar är normala men är du orolig så kolla upp det för det är inte nyttigt att må dåligt över det heller och jag tycker att alla ska få se hur det ser ut så att man får njuta av sin graviditet om allt faktiskt är bra.

• snart30

Hej TS
    Har du försökt att ringa till ngn privat eller halvprivat gynekolog?
    Där brukar det vara lättare att få en tid.
    Jag håller med dig om den svenska sjukvården. Jag fick ett mf för ngra veckor sedan och fick vänta nästan en hel vecka innan jag fick ett VUL. Jag hade panik och ringde över allt men fick inte komma till ngn. De säger bara att man inte kan göra ngt för att rädda barnet ändå. MEN ENS FÖRSTÅNDET DÅ?? Även om jag visste att det var ett mf så ville jag ha bekräftat så att jag kunde gå vidare. Ångesten när man börjar blöda går inte beskriva,jag grät oavgrutet.

ang. dina bruna flytningar behöver du inte oroa dig förrän du börjar blöda klumpar av levrat blod och/eller får smärtor.
    Får du däremot ihållande smärtor i ena sidan ska du söka akut.

• Anonym

hej idag tog jag tag i det och åkte till akuten allt såg bra ut hon sa att det va jätte vanligt dom 3 första månaderna med blödningar och bruna flytningar..
    såg bebisen
    så skönt att veta!!
    man kanske skulle utbilda sej till läkare eller sjuksköterska för endel fattar tydligen inte att man måste ha empati och känna sympati för andra människor!
    träffade en bra själ idag överläkare på kvinnokliniken stog det på hennes bricka ( låter inte dåligt det )

• Linsen

GRATTIS! Vad roligt att höra att allt gått så bra och att du dessutom fått se ditt lilla pyre redan under dess första levnadsveckor. Våran bebis är väldigt väl dokumenterad. Fick se henne för första gången när hon bara var 4,1 mm lång och sedan med jämna mellanrum. Ta hand om magen och njut nu av din graviditet.

• snart30

Grattis TS! Hopaas att du får en underbar graviditet.

Svar på tråden gravid med bruna flytningar