• lillymore

svårt att hitta bra omplaceringshund

Gud vad jag börjar bli trött på att läsa annonser och svara på annonser.

Man läser mellan raderna och ser att hunden förmodligen har mer problem än familjen utger den för att ha.

Man skickar i väg mail till dom som annonserat som till synes har en hund som är stabil och får inga svar.

Man får svar där det står att "tyvärr har du ju barn", Jo visst har jag barn men det är ju inte barnen som ska hunden som någon form av leksak. Min uvarnade hund lever ju och har hälsan och det skulle han nog inte om barnen var lea mot han.

Men men jag kanske är för kräsen i mitt val av hund och därför inte hittar någon.

men det sista man ger upp är ju hoppet. Om inte annat så får vi väl ta tjänstledigt och köpa en valp *s*

• Svar på tråden svårt att hitta bra omplaceringshund
  • MrsQ

Kolla på rasens hemsida där finns det oftast en person som håller i omplaceringshundar.
    Känner flera som köpt schnauzer från omplaceringssidan o det har varit helt underbara hundar bägge två.

• Zaria

Har du kollat med hundstall/hemmen? De har ofta omplaceringar.

Sedan låt det ta tid,och det är bara BRA att vara kräsen,förr eller senare hittar du drömhunden även om du kansk får vänta längre än du tänkt dig.

Lycka till.

• aktuelle

jag tror säkert det går att finna fina hundar för omplacering. vår hund skulle ha blivit tvungen att omplaceras om inte min mans mormor ville ha henne medan barnen är små (blev gravid tätt tätt så hunden får inte uppmärksamheten hon förtjänar här hemma) Hunden är absolut inte agressiv, men hon började betee sig som en valp igen för att påkalla uppmärksamhet :S..

finns säkert fler som varit i vår sits, bara att leta vidare :) lycka till!

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • lillymore
    MrsQ skrev 2007-12-01 12:25:07 följande:
    Kolla på rasens hemsida där finns det oftast en person som håller i omplaceringshundar.Känner flera som köpt schnauzer från omplaceringssidan o det har varit helt underbara hundar bägge två.
    Jo jag kolla rpå raserna som vi kan tänka oss ich på deras hemsidor. Konstigt nog så är det väldigt ont om hundar som omplaceras via rasklubbar och många anonnser är gamla.

Önskar att jag hade tid till en valp men det är inte alltid man får allt man vill av tomten =)
  • lillymore
    Zaria skrev 2007-12-01 12:27:09 följande:
    Har du kollat med hundstall/hemmen? De har ofta omplaceringar.Sedan låt det ta tid,och det är bara BRA att vara kräsen,förr eller senare hittar du drömhunden även om du kansk får vänta längre än du tänkt dig.Lycka till.
    Hundstall har jag ju inte kollat... tack för tipset =)
  • becky J

lillymore: Bor ni i närheten av Stockholm så kan ni ju kontakta Hundstallet som placerar om hundar.
    www.hundstallet.se/

Då gör man en intresseanmälan och sedan matchar de ägare till hund. De försöker alltså kolla på hundens behov och vilket sorts hem som den skulle bäst trivas i och så går de igenom intresseanmälningar och ringer till dem de tror kan passa.

• lillymore

becky J skrev 2007-12-01 12:29:25 följande:

lillymore: Bor ni i närheten av Stockholm så kan ni ju kontakta Hundstallet som placerar om hundar. www.hundstallet.se/Då gör man en intresseanmälan och sedan matchar de ägare till hund. De försöker alltså kolla på hundens behov och vilket sorts hem som den skulle bäst trivas i och så går de igenom intresseanmälningar och ringer till dem de tror kan passa.
    nära och nära, vi bor i Linköping. Var inne och kollade på deras hemsida och just nu fanns det ingen som matchade men det kan ju dyka upp med kort varsel. =)
  • becky J
    lillymore skrev 2007-12-01 12:38:07 följande:
    becky J skrev 2007-12-01 12:29:25 följande:nära och nära, vi bor i Linköping. Var inne och kollade på deras hemsida och just nu fanns det ingen som matchade men det kan ju dyka upp med kort varsel. =)
    Precis. Man får inte själv välja hund heller alltså, utan när det dyker upp någon som de tror kan passa er så ringer dem! Så släng in en intresseanmälan hos dem!
  • ångermanländska

Du kan också söka kontakt med uppfödare som ibland får tillbaka hundar av olika skäl. Jag valde att kontakta försvarets hundavel och har fått hem en underbar schäfertik (avelstik) på foder.

Svar på tråden svårt att hitta bra omplaceringshund