• denna där

Får man sälja sitt hus hur billigt man vill?

Vi har fått ett erbjudande att köpa mina svärföräldrars hus.
    Det är värt c.a 3 miljoner kronor.

Mina svärföräldrar vill flytta till en insatslägenhet och vill sälja sitt hus.
    Dom kommer ju gå med en enorm vinst om dom säljer huset för 3 miljoner och köper en lägenhet för 1 miljon.
    den vinsten ska beskattas massor etc och resten kommer dom sätta in på ett sparkonto som vi ska ärva den dagen dom går bort (i princip...pengar har dom ju redan)

nu har dom kommit på att om dom säljer huset till oss för den summan vi får för vårt hus (c.a 1.8-1.9 miljoner) så går ju inte dom med så stor vinst (mindre skatt), vi har råd med huset och dom kan köpa sin lägenhet och vi "får" pengarna som ändå skulle sparas till oss (arvet) nu genom att vi får huset mycket billigare än det är värt.

Får man göra så? Får man sälja ett hus mycket billigare än vad det är värt på detta sättet eller finns det något som säger att man inte får sälja för billigt?
    (alltså kan man bestraffas för det med andra skatter etc?)

Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • Svar på tråden Får man sälja sitt hus hur billigt man vill?
  • Maria40

Har för mig att på vissa geografiska områden som anses attraktiva där kommunen har intressen kan de gå in och kräva att få köpa huset istället till samma pris.

Om jag vore er skulle jag kontakta en mäklare, för att få hjälp, men komma överens om en prislapp för hjälpen (inte de vanliga %-en eftersom de inte behöver annonsera/visa mm). De kan reglerna och kan hjälpa er med kontrakt mm.

• pellesmatte

jag vet att en bekant till oss gjorde så , dom fick köpa svärföräldrarnas hus för ca halva priset , hörde inte att det blev några konstigheter med det köpet .

• denna där

Maria40

tack för ditt svar! Ja om och när det här eventuellt kommer bli aktuellt kommer vi ju kontakta bank och så där men först tänkte jag bara kolla här först

• Maria40
    pellesmatte skrev 2007-12-01 13:34:50 följande:
    jag vet att en bekant till oss gjorde så , dom fick köpa svärföräldrarnas hus för ca halva priset , hörde inte att det blev några konstigheter med det köpet .
    Ja, det är olika på olika platser.
    Gissar att det jag syftade på mer är om kommunen har någon framtida plan om att bygga väg/köpcentrum/skola eller annat i det området att man då måste ha tillstånd av dem att sälja.
  • denna där
    Maria40 skrev 2007-12-01 13:39:16 följande:
    Ja, det är olika på olika platser.Gissar att det jag syftade på mer är om kommunen har någon framtida plan om att bygga väg/köpcentrum/skola eller annat i det området att man då måste ha tillstånd av dem att sälja.
    Hmm, ja här tror ju inte jag kommunen är så intresserad av huset, det ligger mitt i ett bostadsområde med massa andra villor....
  • Maria40

Nej, då är det förmodligen "bara" att sälja till överenskommet pris.

(Har sett i tidningen ibland att någon förälder lämnar ett hus i "gåva" - hmmm...undrar vad det finns för fördelar med det? Fast det har säkert ingen betydelse för er).

• hallon82

jag och min man gjorde så men vi gick till en advokat och fick ett gåvobrev skrivet att vi ger hans föräldrar si och så mycket så får vi huset utan krångel typ advokaten kostade nog bara 1500 kronor

• denna där

Tack snälla för alla svar förresten!

• LillaLoppanT

Har suttit här på FL och läst lite olika trådar om folk som köpt hus av släktingar och där det senare blivit problem där andra släktingar blivit avundsjuka och så vidare.

Så om din sambo har syskon, eller det finns andra släktingar som kan ha något att invända så se till att prata med dem också.

Affären inom familjen verkar kunna ta fram de värsta sidorna hos folk tyvärr.

• Lillan54

När man annonserar ut en gåva så innebär det att den man gett gåvan till inte behöver räkna in gåvan i giftorätten, alltså skiljs ett par sedan åt så är gåvan enskild egendom och inget som delas mellan paret. Kan ha stora fördelar med andra ord då dessa gåvor är värda mycket.

• skåne tjej

De kan ge fastigheten som gåva till er och som vederlag för gåvan så får ni betala en viss summa pengar. Brukar vara runt taxeringsvärdet. På så vis så slipper föräldrarna betala någon skatt eftersom gåvoskatten är borttagen.
    Man måste ange i gåvobrevet om det skall vara enskild egendom.

För allas skull så kolla upp vad ev syskon eller andra släktingar tycker om detta innan, för sådana saker är tyvärr något som förmodligen splittrat en hel del familjer och släkter.

Svar på tråden Får man sälja sitt hus hur billigt man vill?