• Busbellan

Lära sig prata??

Jag har en son på 4 år som inte pratar någonting. Jo, han säger nej och mamma och pappa ibland. Jag är dock inte helt säker på att han förstår innebörden med orden.
    Finns det fortfarande hopp om att han kan lära sig prata?? Nån som har ett barn som inte pratat något i den åldern och lärt sig senare?? Han har en massa olika ljud för sig i alla fall.
    Vi försökte ett tag med tecken, men det nappade han inte alls på. Nu har vi börjat med PECS och det känns som det kan vara hans grej.

Snälla, kan nån ge mig lite hopp angående talet.

Varför göra idag det man kan göra imorgon....
  • Svar på tråden Lära sig prata??
  • Mirakel händer

Utvecklar man och tränar barnet så går det att lära det. Men självklart är det olika från barn till barn.

Har en son med språkstörning. Han pratade inte alls mycket som liten. Men vi tränade och gick på habiliteringen. Nu pratar han men förstår inte all innebörd, så vi använder oss av Communicate In Print. Han har bilder på det han ej kan. Ser han den kommer han på vad det är om det inte är för svårt.

• Busbellan

Tack för ditt svar. PECS är ju också komunikation genom bilder. Vår son behöver lära sig att ta hjälp av någon om han vill något. Han inser inte att man kan komunicera med andra riktig.
    Använder vi bilderna så måste han komma fram till någon och "tala om" vad han vill.

• mamman i skogen

Vi har en kille som har en cp skada och saknar tal helt han kommunicerar med bilder ögonpekningar vi använder tecken och har precis introducerat bliss som han nappat på och tycker är roligt. Fråga gärna om du undrar ngt sen finns det en tråd också för språkstörning. www.familjeliv.se/Forum-3-60/m27044028.html

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • anne h

1: varför talar han inte?
    2: Kommunicerar han på annat vis?
    3: Hur länge använde ni tecken?

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Mirakel händer
    Nogula skrev 2007-12-01 14:08:31 följande:
    Tack för ditt svar. PECS är ju också komunikation genom bilder. Vår son behöver lära sig att ta hjälp av någon om han vill något. Han inser inte att man kan komunicera med andra riktig.Använder vi bilderna så måste han komma fram till någon och "tala om" vad han vill.
    Ok. Lycka till!
  • Nattljus

Min lille kille är också fyra år och pratar inte alls. Han har autism. Jag har försökt forska runt kring det här med språkutveckling och hur stora möjligheter det är att Olle en dag ska kunna prata. Det går ju förstås inte säga ngt om det enskilda barnet, men bland barn med autism så har jag läst om flera som börjar prata i 5- 6 års åldern och vissa senare än så.

Det viktiga är ju att hitta ett sätt att kommunicera, vi använder tecken och har precis börjat med pecs också. Sitter och skriver ut massa bilder med bordmaker :)Olle kan för övrigt säga mamma och pappa, men gör det bara på uppmaning. Spontant så tecknar han istället.

• Busbellan
    anne h skrev 2007-12-01 16:04:24 följande:
    1: varför talar han inte?2: Kommunicerar han på annat vis?3: Hur länge använde ni tecken?
    1. Han ligger långt efter i all utveckling. Han lärde sig gå först i våras. Vi har ingen diagnos, men ser att han har vissa autistiska drag.
    2. Han pekar, visar med kroppsspråk hämtar mig eller sin pappa för att visa.
    3. Vi använder fortfarnade tecken en del,har gjort det ca 1,5 år, men än har han inte tecknat något. Därför försöker vi PECS:a lite också.
  • Busbellan
    Nattljus skrev 2007-12-01 18:49:13 följande:
    Min lille kille är också fyra år och pratar inte alls. Han har autism. Jag har försökt forska runt kring det här med språkutveckling och hur stora möjligheter det är att Olle en dag ska kunna prata. Det går ju förstås inte säga ngt om det enskilda barnet, men bland barn med autism så har jag läst om flera som börjar prata i 5- 6 års åldern och vissa senare än så. Det viktiga är ju att hitta ett sätt att kommunicera, vi använder tecken och har precis börjat med pecs också. Sitter och skriver ut massa bilder med bordmaker :)Olle kan för övrigt säga mamma och pappa, men gör det bara på uppmaning. Spontant så tecknar han istället.
    August har autistiska drag, menäven något mer problem, vad vet vi inte.
    Vi får väl hoppas på det bästa
  • Mamma till tre kottar
    Nogula skrev 2007-12-01 14:08:31 följande:
    Han inser inte att man kan komunicera med andra riktig.
    Då tror jag att Kommunicerande Samspel skulle kunna vara något för er.
    www.appelklyftig.com/samspel
  • Busbellan
    Mamma till tre kottar skrev 2007-12-02 13:29:13 följande:
    Då tror jag att Kommunicerande Samspel skulle kunna vara något för er. www.appelklyftig.com/samspel
    Tack, nu ska jag läsa lite
  • tammimamman

Vill bara tacka mamma till tre kottar för ditt underbara tips om kommunicerande samspel. Grät när jag läste, kanske att det finns ett litet hopp ändå....tack.

Svar på tråden Lära sig prata??