• Pernilla19

Hur hittar man vikariejobb?

Jag skulle gärna vilja testa att vara vikarie på en förskola.
    Ringer man då runt å frågar olika förskolor eller finns det nånstans man kan kolla där de lägger ut annonser att det behövs?

Hoppas inte detta klassas som att söka jobb, för det är inte det jag är ute efter, undrar mer vart man kan hitta vikariat. Behöver inte specifiera nån hemsida, utan undrar mer hur jag ska gå tillväga.

• Svar på tråden Hur hittar man vikariejobb?
  • Imox

kan prata med personen som är chef för barnomsorgen i din kommun, vi gör så angående äldrevården iaf!

• Miss H

finns det ingen vikarieförmedling i din kommun då?
    ams.se så brukar dom lägga upp vikariat-jobb till förskolor

• Lola Jämtland

Det är bara att ringa runt till olika förskolor o säga att du vill skriva upp dig på vikarielistan.

//Snart är det jul igen!
  • HannaHYLK

När jag skaffade mitt timvikariejobb hittade jag en annons hos Arbetsförmedlingen, som låg bland alla andra förskole-tjänster.

En del kommuner (dock inte min) har en gemensam vikariepool för tjänster i barnomsorgen, ring och fråga!

Och annars är det bara att ringa till olika förskolor direkt. Skaffa ett utdrag ur belastningsregistret först så att du kan börja jobba direkt.

• R Mutt

Det beror på hur det ser ut i just din kommun. I vissa kommuner finns en vikariepool för heöla kommunen, i vissa kommuner finns en påer stadsdel och i vissa sköts detta från varje enskild förskola.

I vissa kommuner behöver du ha utbildning för att vikariera, i ansra inte.

Så det kan skilja ganska mycket.

• filurar

I den kommun där jag har jobbat tidigare finns en vikariepool som de säger ska fördela springvikariat, men alla jobb fick jag genom att ringa runt till skolorna själva (som det gällde i mitt fall), inte via poolen.

• mita78

jag pratade med barn och skol ansvarige på kommunen när jag började som vikarie

• Fridolina 82

I vår kommun har de haft en vikarielista. Då ringde man till kommunhuset och frågade efter den som var ansvarig och sen skrev man upp sig där. Då blev man uppringd av skolor och allt sånt som man sagt att man kan tänka sig jobba med.
    Efter ett tag när man lärt känna folket på skolorna o så var det mest samma som ringde då de hellre vill ha samma vikarie flera gånger än en ny varenda gång som de ska visa runt...

• en glad

Min dotter skrev ihop ett CV och gick runt och presenterade sig och delade ut. Samma kväll ringde de och sedan dess har hon haft olika vik - i tre år nu!

Svar på tråden Hur hittar man vikariejobb?