• Moder Jord

Lussekatter

Är det någon här som vet varför Lussekatter heter just Lussekatter? Varifrån kommer det namnet?
    Det finns en guldkant runt varje moln!
  • Svar på tråden Lussekatter
  • Zelin

Från "Lucia". Vissa säger också lussetåg om luciatåg, eller att "lussa".

• Moder Jord
    Zelin skrev 2007-12-01 19:02:29 följande:
    Från "Lucia". Vissa säger också lussetåg om luciatåg, eller att "lussa".
    Lychee skrev 2007-12-01 19:04:17 följande:
    sv.wikipedia.org/wiki/Lussekattmen ingen förklaring hur just en "katt" ser ut.. konstigt.. måste luska vidare.
    ja men varför ...katt...Luciakatt...är det Lucias katter  man symboliserar eller! Flört
  • Lychee

hmm.. jag får inte fram någonting om det.. =/ nej.. *suckar* nu bara måste jag resa på mig ur soffan och hämta mormors kokbok.. kanske står nåt där.. *se besvärad ut*

Aa? menealle nauva calen ar? malta - may your ways be green and golden
  • Moder Jord

Detta hittade jag efter ytterliggare lit sökande:
    "Den 13 december, Luciadagen, inleddes enligt den då rådande Gregorianska tide-räkningen med årets mörkaste natt. På den tiden var ju nästan alla ett bondefolk, och före Luciadagen måste tröskningen på logen, slakt och allt utomhusarbete vara avslutat. Man vakade in Lucia.
    Kvällen före såg man till, att djuren fick nytt strå i båsen och en extra portion hö. Man samlades i köket eller storstugan, fördrev kvällen och natten med berättelser och lekar och tidigt den 13 december undfägnades husets folk med mjöd eller öl, fläsk eller ost och bröd, som bakats i djurformer, mestadels s.k. kusar. Denna förplägnad kallades för Lussibiten och det var av stor vikt, att även husdjuren fick sin Lussibit!
      Då brukade en av gårdens yngre kvinnor klä sig i en lång, vit klädnad, med lingonkrans på hjässan och ljus i håret. Hon kallades sedan för Lussi eller Lussibrud och ingen fick under hela dagen nämna hennes riktiga namn.
     Man bakade Lussekatter - i form av gamla solkorset- men Lussekatten har fler former.
    Varför just en katt? Kanske spökar vår gamla mytologi. Gudinnan Fröja var fruktbarhetens gudinna och hon färdades ofta i en vagn dragen av kattor!"

/Moder Jord

• Lychee

I min "stora boken om bakning" från ica förlaget 1984 finns inte ens ordet lussekatt med! Den traditionella lusse"katt"s formen är där en lussegalt..

• Lychee

"så vad gjorde du i lördags?"
    "näe.. jag drack cola, åt pepparkakor och försökte komma på varför det heter just lussekatt!"

:-/

• Moder Jord
    Lychee skrev 2007-12-01 19:46:08 följande:
    "så vad gjorde du i lördags?""näe.. jag drack cola, åt pepparkakor och försökte komma på varför det heter just lussekatt!" :-/
  • Mint

Typen av bröd är saffransbröd, lussekatt är en av formerna som bullarna kan vara utbakade i. De vanliga (som ser ut som S) kallas enligt min gamla kokbok för "kusar".

Lussekatter är den form som är uppe till vänster på denna bild:

tbn0.google.com/images

Varför det kallas just lussekatt... Tja, någon tyckte väl det liknade en katt?

• A med A och R
    Lychee skrev 2007-12-01 19:46:08 följande:
    "så vad gjorde du i lördags?""näe.. jag drack cola, åt pepparkakor och försökte komma på varför det heter just lussekatt!" :-/
    Skrattande
    Att städa medans barnen är små är som att skotta snö medans det snöar....
Svar på tråden Lussekatter