• annlu748

Hur tydligt känns fontanellen?

Jag tycker att fontanellen känns så tydligt på min son, han är 7 månader lite drygt. Det är ju förstås ingen läkare som sagt något när vi var på sexmånaderskontrollen och det borde dom väl ha gjort.

Men nu till min fråga, hur tydligt känns fontanellen på era barn (hur gamla är dom)

Fontanellen syns på min son när han sitter, då skinnet är nersjunket och pulsen syns...den är lite mindre än ett barnmatsburkslock...

Bara lite fundersam

• Svar på tråden Hur tydligt känns fontanellen?
  • Tette86021

Våran flicka är 3 månader på fredag och hennes känns inte så mycket.. som sambons lillfinger ungefär

• Jeanette1986

min son är 3mån och hans fontanell syns ganska bra. han har rätt mycket hår men ibland ser man att det pulserar. jag tror inte att det är nåt konstigt med ditt barns fonta´nell, det tar väl ganska lång tid för den att växa igen...

• mamma till Alexander

Det är nog väldigt varierande. Min första son hade en lika stor fontanell som din son verkar ha. Var lite orolig jag med men det är fullt normalt. Man kunde även där se pulsen. Min andra son som idag är 9 månader har inte alls så stor fontanell. Knappt hälften så stor och den ser man inte alls. Man kan bara känna den om man drar lätt med fingret. Men första sonens syntes väldigt tydligt så det är inget att oroa sig för. Det är fullt normalt vilket som.

• annlu748

tack så mycket för att ni svarat. Är nog egentligen inte så orolig för jag tcyker att någon läkare borde sagt något vid det här laget annars. Men det är så skönt att höra hur andra har haft det. =) tackar

• Moppis

Noas(6mån) fontanell är stor som en femkrona och man ser tydligt gropen och hur det pulserar. Absolut inget man missar.

• Jewall

Min läkare sa vid 6mån-kontrollen att fontanellen får inte växa ihop ännu då huvudet fortfarande växer ganska mycket.

• annlu748

Va skönt att höra, då är det olika med fontanellen som med allt annat med barnen =)

• annlu748

Va skönt att höra, då är det olika med fontanellen som med allt annat med barnen =)

• No way

de ska inte vara ihopväxta förrän barnet är 2 år. så det är gott om tid

Svar på tråden Hur tydligt känns fontanellen?