• Neontetra

ok att 9-åring bär omkring på lillebror?

Hej!

Min dotter som är nio år har fått en lillebror som hon gillar att bära omkring på. Han är en månad nu. Hon plockar upp honom ur sängen ibland och kommer med honom till mig. Han verkar trivas med det och hon bär ordentligt och går försiktigt.

Frågan är, ska jag tillåta detta? Jag tycker det känns lite läskigt, men samtidigt vill jag inte göra storasyster ännu mera avundsjuk genom att förbjuda. Vad tycker ni?

• Svar på tråden ok att 9-åring bär omkring på lillebror?
  • Mickis74

Jag skulle inte låta en 9-åring lyfta upp och gå runt med en så liten hur som helst.

• Jii

Jag kommer ihåg när jag var 9 år o fick en lillebror... jag tyckte det var jättemysigt att bära runt på honom...

Tycker du kan sätta upp vissa regler tex. inte ta upp honom från sängen, inte bära i trappor m.m. vad som känns bra för dig.

• vinylblomma

Jag släpade runt på och bytte blöjor på min lillasyster när jag var 7 år gammal. Visst kunde hon vara tung ibland, men man känner sig väldigt stor och stolt.

• siabellon

såklart hon ska bära! men bara om det är ok med dig! Själva har vi en 10 årig storasyster o jag var också orolig i början men efterhand när man ser hur mycket de klarar så släpper det. bestäm tillsammans med tjejen när o hur hon ska få bära så blir det nog bra.

• miababia

tycker att det beror på barnet. en del 9-åringar klarar det och andra inte. Men som många säger, visa hur och säg vad man får/inte får göra. känner du dig osäker/otrygg att hon bär på honom så får du säga att det inte är ok.
    Vet en tjej som var knappt 10 när hon fick sin lillebror och hon var ju som en extra mamma till honom.

• D med N och A

Min åttaåring fick bära lillebror i bärsjalen ibland, DET gillade de bägge två.

• Snooze

Vår nioåring bär lillebror 2,5 månad. Det har hon gjort sen han var runt en vecka MEN hon får inte bära honom i trappan. Hon är jätteförsiktig och urgullig mot honom, skulle inte vilja förbjuda henne det.

• anneliesb

Jag bar omkring på min lillesyrra när jag var 4 år, å ja jag tappade henne oxå. Min mor har aldrig vart särskilt smart, men vid 9 såklart klarara det de!
    I vissa länder har de juh egna barn vid den tiden!

• Neontetra

Hej o tack för svaren! Det verkar som de flesta tycker det är ok att storasyster får bära. Vi har inga trappor att oroa sig för. Men ibland kan hon vara lite klumpig, typ ramlar av stolen o så där, som de flesta barn. Men hon ska få fortsätta att bära, men med instruktioner om att vara försiktig. Men det vet hon redan!

• s k r i n d a

Jag fick bära min nyfödda lillasyster när jag var sju år, och tappade henne i golvet Med den hemska upplevelsen i bagaget skulle jag nog inte våga låta en 7-8-åring bära på en bebis hur som helst, men kanske en nioåring.

(Lillasyster klarade sig fint )

• Yrslan

Har aldrig låtit mina barn gå omkring och bära på så små syskon. De har fått sitta i soffan med bebisen i famnen när de velat kela...

Svar på tråden ok att 9-åring bär omkring på lillebror?