• Ina 73

Ädelost på tub ok vid graviditet?

Har hört att det är ok att äta ädelost på tub då man är gravid utan att hetta upp den först. Stämmer detta?
    Skrev ett annat inlägg om ädelost tidigare idag... Ni tror väl jag är tokig i ädelost hi, hi men ädelost är ju gott och på pepparkakor är det himmelskt!!
    Någon som vet?

• Svar på tråden Ädelost på tub ok vid graviditet?
  • MaddeMamman

Japp, jag har kollat upp det och jag äter den på tub

Tandkräm på min spegel.
  • Mollymajs

Är det inte så att den i tub är pastöriserad? Då är det ju ok..

• Teskedsmamman
    Mollymajs skrev 2007-12-01 22:04:18 följande:
    tror det är pastöriseringen... sedan kan man ju käka t ex pastöriserad brie också....
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • MaddeMamman
    Mollymajs skrev 2007-12-01 22:04:18 följande:
    Jag ahr inte hittat en enda svensktillverkad ost som inte är pastöriserad
    Tandkräm på min spegel.
  • Lola Jämtland

Från slv.se:
    "Smältost av alla typer (finns även av grönmögelosttyp) betraktas som riskfria. Dessa säljs vanligen i tub eller plastask och det står "smältost" på förpackningen."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Så här gör Milko sina tub-ostar tex men alla tillverkare gör nog likadant på ett ungefär:
    "Mjukost tillverkas i Östersund och görs av förstklassig hårdost. Osten mals och därefter blandas råvaran med smältsalter och eventuella tillsatser, till exempel räkor eller skinka. Ostmassan smälts ner under omrörning och hettas därefter upp till 140 grader för att sedan hastigt kylas ner och förpackas."

www.milko.se/templates/TrademarkProduct.aspx

Den är alltså upphettat långt över gradantalet som får listeria att dö (som är ca 70 grader).

//Snart är det jul igen!
  • vevik
    Teskedsmamman skrev 2007-12-01 22:05:58 följande:
    tror det är pastöriseringen... sedan kan man ju käka t ex pastöriserad brie också....
    Livsmedelsverket rekommenderar inte att man äter tex Brie även om den är gjord på pastöriserad mjölk...
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
    Urtråkigt men sant...
Svar på tråden Ädelost på tub ok vid graviditet?