hur lätt smittar huvudlöss???
min syster har fått löss och det upptäckte idag, igår hämtade min pappa en jacka från henne som hon provat snabbt ett par timmar senare. jackan använde jag igår kväll. kan jag ha fått löss nu?? hur lätt smittar dom?
min syster har fått löss och det upptäckte idag, igår hämtade min pappa en jacka från henne som hon provat snabbt ett par timmar senare. jackan använde jag igår kväll. kan jag ha fått löss nu?? hur lätt smittar dom?
ett par timmar tidigare skulle det stå
De dör ganska fort utanför håret och jag hörde att de inte smittar om en person med löss sitter i soffan och lutar huvudet och det senare kommer en person och sätter sig på samma ställe.
Så det borde ju vara lugnt.
Oftast har man bara ett tiotal löss i håret, men en massa ägg. Och äggen kan ju inte hoppa över till jackan.
tack för svar! känner mig lite lugnare nu:)
www.lusfri.nu/ där kan du hitta massa info, som säkert lugnar dej =)
Svårt att veta om man fått löss förrän efter ett par veckor när ägg kläckts och utvecklats till löss och det tar ett tag. Luskamma håret varje dag är det bästa sättet att hålla koll. Vissa kammar tar även med sig äggen.
Huvud mot huvud kan smitta. Några på dagis hade löss en månad innan de insåg faktum och vad jag vet hade flickan inte smittat vidare som tur va.