• Anonym

Knivar i livmodern!

Är det nån som känner igen sig..

Igår fick jag helt plötsligt väldigt ont i livmodern, det kändes som om nån skar med knivar i den, alltså ingenting liknande mensvärk.

Vi ringde till akuten och hörde efter vad vi skulle göra (jag och maken) men fick rådet att stoppa i mig en värktablett och avvakta.

Stoppade i mig två panodil och gick och lade mig, efter ca två timmar efter det att det börjat så avtog det och det gjorde inte ont hela tiden. Det fortsatte dock att vara väldigt öm, kunde inte gå upprätt och absolut inte peta på magen över livmodern för det gjorde ont.

Idag är det lite bättre, kan gå någorlunda upprätt och är inte lika öm.

Är det nån som känt såhär och nån som kollat upp det? Blir det inte bättre så ringer jag nog gyn imorgon.
    Jag ska inte vara med barn tycker jag eftersom mensen kom för ca två veckor sen, men tankarna var ändå först att det kunde vara ett X. Men jag tycker inte att smärtan borde ha avtagit då.

(Anonymiteten är kryssad, vill ej visa vem jag är just nu)

• Svar på tråden Knivar i livmodern!
  • wellah

ägglossning?
    har haft sådär några ggr, dock aldrig kollat upp....

• Anonym

Här har du en till. Jag gissar det är ägglossningen som har triggat det. För min del började eländet i fredags kväll och huvva säger jag bara. Du beskriver känslan precis som jag gör, med "knivhuggskänsla". Hos mig är smärtan mest påtaglig just ovan blygdbenet (i livmodertrakten kan man tro ) men det strålar och hugger i hela magen, ända upp till revbenen. Jag snackade med en jourläkare i morse; även hon rekommenderade smärtstillande men uppmanade mig att ta kontakt med gyn för att utesluta endometrios eftersom jag börjar märka av ett mönster under cykeln. Ett annat, märkbart, symptom är att jag är otroligt svullen: snacka om gravidmage a la femte månaden. AJ!

Kram och lycka till. Berätta gärna hur det går.

• Anonym

TS här:

Tack så mycket båda två! Ja det är ju äl-dags så det kan ju vara det även om jag aldrig känt såhär förut. När jag känner av äl annars är det mensvärk. Men man vet ju aldrig.

Pratade med en kompis som också kände igen smärtorna och hon sa att så brukade hon få ibland och fått förklaringen att det är tarmarna som rör sig. Inge farligt, men inte så mycket att göra.

Jag avvaktar en stund hur som helst, det har blivit lite bättre. Stannar dock hemma imorgon.

Anonym 2749260
    Hoppas det går över för dig med, för det är inte skönt och jag hoppas att du inte har endo.

Kram

Svar på tråden Knivar i livmodern!