• Playdo

Vår tjej vill bara ha coola killkläder.

Är det fler som har tjejer som endast vill detta? Vi har haft en del strul med att få på henne kläder som vi har köpt och igår sa hon att hon bara vill ha coola killkläder. Hon tycker att tjejkläder är fula och sa att vi inte fattar nånting. Hon är drygt 4 år.

Det är otroligt vilken vilja det finns i barnen jag är helt mållös...

Men, nu får vi handla det hon vill ha och så är kanske konflikterna ur världen.

• Svar på tråden Vår tjej vill bara ha coola killkläder.
  • Rulltrappa

men det är väl jätepraktiskt, "killkläder" brukar ju vara betydligt mer funktionella för livliga barn än "tjejkläder".

• Dramaonline

På sätt och vis är det ju himla enkelt, det är ju sällan provocerande med flickor i killkläder. Så handlar det bara om kläder, så är allt gott och väl.

Men, om det handlar om mer än kläder så skulle jag bli lite orolig. Hon kanske för första gången har fattat det där att "kvinnligt" är låg-status. Det vore ju synd om hon skulle anamma ett förakt för sitt eget kön.

• imsel

killkläder är ju oxå mycket skönare (oftast inte så tajta).

• Playdo

Ja, tajta jeans går absolut inte, inga rosa sömmar heller.
    Hon gillar skaterstilen helt enkelt och jag vet inte var hon har fått det ifrån riktigt... men det är coolt.

Låg status som tjej vet jag inte men hon gillar att leka med barn som det är fart på och det gäller både tjejer o killar.

Det är en lättnad faktiskt att hon talade om det för oss, riktigt klokt tycker jag och det talade vi om för henne med.

• Marlene B

Du har väl upptäckt danska kläder som Molo, ESL och Minisafari. Skitsnygga unisex kläder!

Många webshopar har nu lucköppning och kör otroliga rabatter på olika plagg.

• annamamma74

Jag vägrade också kjolar och klänningar när jag var liten. Jag minns ett par röda mocka stövlar jag fick i julklapp när jag var 10 år. Jag ställde dem i garderoben och använde dem aldrig. Mintgröna ben och armvärmare var en annan present som aldrig användes. (80-talet)
    När jag kom upp i sextonårsåldern så böjade jag använda en och annan kjol och sminka mig.
    Lekte med både tjejer och killar men gillade ishockey och bandy som jag fick spela med killarna. Hockyrör var en självklarhet. Skulle aldrig satt på mig vita skridskor.
    När jag var tolv år och snaggade håret och människor som inte kände mig kallade mig för pojke och jag blev jätteledsen. Håret fick växa ut igen. Jag klädde mig inte som kille för att identifiera mig med killar utan för jag tyckte det var snyggt.

Skönt att er dotter vet vad hon vill och att ni lyssnar.

• Git

När min dotter var 4 hade jag för längesen givit upp hoppet om att få bestämma vad hon skulle ha på sig... Stöd henne i hennes val, hon vågar vara annorlunda och inte klä sig som en liten prinsessa!

• OBSTINATA

Det ÄR coolt att hon vill det, och som många säger...det är ju bekvämare och oftast lite billigare med "killkläder". Själv har jag alltid varit en "killflicka"- mamma blev galen på mig
    Därför kom det som en chock såväl för mig som min omgivning när min dotter föddes för jag är ALLTID noga med att hon ska ha flickkläder, tofsar, glitter osv. Och hon ÄLSKAR det. Skulle aldrig aldrig tvinga henne att gå klädd så, SÅ viktigt är det inte...men ärligt talat, jag skulle bli lite lessen om hon inte ville vara en pluttinuttprinsessa mer

• Dramaonline

Det var bara en liten tanke som slog mig, nåt att stoppa undan i bakhuvet, inte nån stor grej.

Praktiska lekvänliga kläder är ju jättebra. Det enda jag kan tycka när jag tittar på sonens garderob är att det är lite murrigt. Men det behöver ju inte göra nåt. Sk8ar-kläder kan ju vara både naturliga och färgglada.

• Playdo

Igår köpte vi en pösig tröja på lindex i grått o svart med en grön spindel på och hon blev glatt förvånad och var riktigt glad över tröjan.

Det som har varit svårt är ju att tolka vad hon menar och nu känns det som att var det bara det här... hon tycker gulligt är fult

Igår sa vi till släkten att det är detta hon gillar och önskar sig och som tur är har vi en förstående släkt- underbart!

• beckiebabe

Jag känner många tjejer som hellre vill ha lite coolare killkläder..
    Sen kan man ju blanda tjej- och killkläder, typ coola jeans å en söt topp :)
    Min systerdotter ärver alla min sons för små kläder å hon älskar dom :)

• astalacasta

Jag försöker att inte använda begrepp som tjej- och killkläder med dottern, sånt får hon höra nog av av dagiskompisarna ändå.

Försök att få släkten att vara noga med att om de nånsin kommenterar hennes klädval att de inte säger att NN gillar killkläder, utan att de säger att NN gillar coola vida kläder.

Svar på tråden Vår tjej vill bara ha coola killkläder.