• beckiebabe

Julstjärna- HJÄLP!

Har köpt en julstjärna från Ellos, men hur 17 får man ihop den??? (alltså en sån man hänger i fönstret, inte blomma)

• Svar på tråden Julstjärna- HJÄLP!
  • Hallonröd

Svårt att veta när man inte vet hur den ser ut Flört Är det en sån i papp eller?

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • ellen81

vadå hur får man ihop den?! Vi har ju ingen aning om hur den ser ut...

• beckiebabe

haha nej d e sant..
    den e i papp, med ett snöre som man ska dra "ihop" den med. så långt har jag fattat. MEN sen fick man med en blå plastgrej (ganska tunn plast, vikbar) som man på något vis ska vika? och hur får man i lampsladden??

• Hallonröd
    beckiebabe skrev 2007-12-02 16:45:44 följande:
    haha nej d e sant..den e i papp, med ett snöre som man ska dra "ihop" den med. så långt har jag fattat. MEN sen fick man med en blå plastgrej (ganska tunn plast, vikbar) som man på något vis ska vika? och hur får man i lampsladden??
    Den blå grejen är säkert till lamphållaren/sladden så att den inte ramlar ner i stjärnan. Alltså lamphållaren/sladden sätter du i stjärnan INNAN du sätter ihop den Glad
  • beckiebabe

Hmmm.. okej.. är så rädd att själva lampan ska komma åt pappret. tänk om det börjar brinna?? fast det kanske dom inte gör?? tack så hemskt mycket iaf =) ska prova. :)

• beckiebabe

förresten, är det någon som vet hur långt avstånd det bör vara mellan själva lampan och plasten/pappen? det är en energisparlampa så ja tror inte den blir lika varm som en glödlampa...

• Hallonröd
    beckiebabe skrev 2007-12-02 16:54:35 följande:
    förresten, är det någon som vet hur långt avstånd det bör vara mellan själva lampan och plasten/pappen? det är en energisparlampa så ja tror inte den blir lika varm som en glödlampa...
    Nej men stjärnorn är väl gjorda på ett sånt sätt så att lampan inte ska komma åt pappen. Det är tillräckligt med mellanrum runtom. Men man måste ju kolla så att lampan hänger rakt ner i mitten och inte snett så att pappen går emot lampan.
  • beckiebabe

okej. =) tack =)
    nu tror jag att jag fått ihop den. Blev skitfult haha =) inte alls lika juligt å mysigt som jag tänkt mig.. den lyser väldigt "kallt", ja som hade trott att det skulle bli lite "rödaktigt" sken. hmmm....

Hallonröd skrev 2007-12-02 17:00:54 följande:
    Nej men stjärnorn är väl gjorda på ett sånt sätt så att lampan inte ska komma åt pappen. Det är tillräckligt med mellanrum runtom. Men man måste ju kolla så att lampan hänger rakt ner i mitten och inte snett så att pappen går emot lampan.
  • Hallonröd
    beckiebabe skrev 2007-12-02 17:03:20 följande:
    okej. =) tack =)nu tror jag att jag fått ihop den. Blev skitfult haha =) inte alls lika juligt å mysigt som jag tänkt mig.. den lyser väldigt "kallt", ja som hade trott att det skulle bli lite "rödaktigt" sken. hmmm....
    Nä men...blev det fult...?... Ja rödaktigt sken brukar det väl bli om stjärnan är röd...
  • beckiebabe

haha ja de blev fult.. den hänger snett å e "skev".. men men. nu hänger den i förnstret iaf :)
    stjärnan är röd, så ja vette 17 varför det inte blir "mysbelysning" när man tänder den.

Hallonröd skrev 2007-12-02 17:22:22 följande:
    Nä men...blev det fult...?... Ja rödaktigt sken brukar det väl bli om stjärnan är röd...
  • Analoga
    beckiebabe skrev 2007-12-02 18:43:02 följande:
    haha ja de blev fult.. den hänger snett å e "skev".. men men. nu hänger den i förnstret iaf :) stjärnan är röd, så ja vette 17 varför det inte blir "mysbelysning" när man tänder den.
    Men om den hänger snett och är "skev" så får du väl justera den lite.

Blev förresten väldigt nyfiken på den där stjärnan som är röd men ger kallt ljus... - måste se om jag hittar den på Ellos!
Svar på tråden Julstjärna- HJÄLP!