Nattamning? Hur länge?
Ja precis som det står ovan så undrar jag hur länge man normalt brukar nattamma?
Ja precis som det står ovan så undrar jag hur länge man normalt brukar nattamma?
Min pojke slutade äta på nätterna när han var 5 månader.
Jag har hört att när dom blir 6 månader så behöver dom inte längre äta på natten (förutsatt att dom äter bra under dagen förstås) så då kan man börja vänja bort det om dom inte har slutat själva redan.
Oj "normalt" är nog svårt att svara på , men jag ammar fortfarande en gång på natten/tidig morgon (ca:03.30-04.30) för att pysslingen ska somna om och sova ett par timmar till...
Han är 19 månader och sover i egen säng, men flyttar över till oss vid amningen.
Kanske ska tillägga att jag gav ersättning.
Min är 6 mån och vill fortfarande ha 1-2 ggr/natt men inget på dan alls....då ratar han tutten och äter mat och gröt itället.
Min lilleman är 6 månader och vi har precis slutat. Han hade säkert inte tackat nej om tutten hade erbjudits under natten, men eftersom han äter så bra under dagen så ska det inte behövas. Och han har inte gnällt eller varit ledsen heller...Hade det blivit liv pga att han inte fick tutte på natten så hade jag fortsatt ett tag till. Men när han vaknar till så flyttar jag bara över honom till vår säng och där snusar han lugnt vidare, utan mat:)))) mvh Mia
Tova slutade äta på natten när hon var ca 3 månader. Det kändes ganska lyxigt .
Första gången nu natten som var som hon sov hela natten utan att äta. Hon fyller 5 månader i morgon. Jag har velat att hon först skall sova hela natten innan vi flyttar henne i egen säng - detta har resulterat i att lilltjejeen sover i super king size säng medan jag ligger på en 80s säng i gästrummet och sambon i en 80s säng i kontoret. Det har varit sååå skönt att sova i egen säng i några dagar.
Och gissa vilken tillfredsställese när jag vaknade till hennes grymt och såg att kl var 6 på morron. yes!
Alma var 18 månader när hon (med lite peppning från min sida) slutade nattamma, jag tycker "gränsen" går när man inte längre trivs med det.
Min Elina har de senaste två veckorna sovit från ca 22 / 23 till 6 och hon är bara 8 veckor, får se om det håller i sig. Jag är dock ändå ganska trött för jag vaknar i princip varje gång hon rör sig eller låter lite i sömnen.
Olivia, 1½ år, vill fortfarande amma på nätterna periodvis.
Ibland sover hon hela natten utan, ibland vill hon snutta heeeela natten, just nu har hon en "amma-jättemycket-på-morgonen-innan-mamma-orkar-kliva-upp"-period men då sover hon iaf fram tills dess.
Riktigt än vill jag inte försöka styra amningen men framåt sommarn tror jag vi får ta ett snack då jag lär vilja bestämma själv hur jag vill sova! (är gravid)
Viktor blir 12 månader om en vecka och han nattammar fortfarande. Han behöver inte själva näringen längre, men han behöver närheten och jag behöver sömnen och prioriterar att amningen fungerar som ett knockout-piller. På det viset får hela familjen mest sömn totalt sett. Visst kanske han skulle sova hela natten om jag slutade amma honom, men det är ingen garanti alls och vad ska jag då ta till? Jo, jag har förstås en plan för vad vi ska göra om nätterna börjar kännas som ett problem, men just nu är det maximalt med sömn som prioriteras och jag ser ingen anledning att ändra laguppställning i vinnande ett lag.
Jag hade tänkt sluta nattamma eftersom jag är gravid och inte riktigt kan tänka mig att nattamma två, men nu har vi varit sjuka jättelånge och sömnen varit strulig. Jag har beslutat mig för att fortsätta amma och se hur det går helt enkelt. Vi tar problemen allt eftersom de uppstår.
Min tjej på snart 9 mån nattammar 1-2 ggr/natt
Nicolas slutade samma dag som han fyllde 3 månader
Slutade nattamma när dottern var 8 månader.
(Ammar fortfarande morgon och kväll)
Det finns ingen åldersgräns.
Sara är precis 10 månader och jag nattammar några ggr varje natt, minst en av dem äter hon ordentligt. (Övriga ggr snuttas det bara.)
Visst säger BVC att barn inte behöver nattammas efter halvåret, men jag har läst att det är mer individuellt än så. Vissa barn *behöver* faktiskt nattamning lite längre (upp till 10-12 mån), speciellt då de har tillväxtperioder.
wille är snart 2 och det händer att han ammar på natten, det är inte ofta men det händer. Mest är det framåt morgonen och då är det så skönt att kunna somna om stället för att vakna och stiga upp
Min dotter sover 12 h/natt, dvs 12 h utan att vakna (oftast). Skönt! Hon är strax ett år och slutade att amma på natten när hon var ca fyra månader.
melle 20 månader snuttar kanske 50% av natten. och jag tror han kommer att fortsätta med det länge till......
Matilda 4 mån äter kanske en gång på natten 1 natt av 3...dvs sover oftast hela nätter utan amning. Började trappa ner för ett par tre veckor sen