• pancake

Vet någon vad som gäller för igångsättning i Örebro?

Ja....
    undrar bara... i Värmland är det visst 21 dagar och i Stockholm 14 som gäller....
    bar "bara" gått över nio dagar.... även om jag längtar efter bebis så vore det på nåt vis skönt att slippa igångsättning....

har inte hunnit fråga min bm....
    nån som vet?

• Svar på tråden Vet någon vad som gäller för igångsättning i Örebro?
  • MysM

vad jag hört så får man gå MAX 19 dagar. De borde ju vara samma överallt, med tanke på att de är farligt att gå längre än 19.

Jag älskar William Oo 070415 oO
  • saraseal

ingen aning finns det sånna regler? jag ska bli igångsatt imorgon i vecka 38

• pancake

det är väl eg. inte farligt ...väl?

jag läste att det var för att moderkakans "Bästföredatum" är passerat..... onödigt att riskera bebisens hälsa ... farligt om den kollapsar... därför 21 dagar...
    men vad vet jag;)

21 dar...det är ju så länge bara.... !! ;)

• saraseal

21 dagar är ju sjukt länge om man ställt in sej på bf... jag gick över 14 dagar med ettan och då var hon väldigt torr och svårt att hålla upp värmen, jag förlorade lite mycket blod och hjärtljuden var dåliga, föddes med navelsträngen runt halsen. läkaren sa att allt detta var pga att jag gått över så mycket

• skrållan2

jag har för mig att det r efter 14 dagar.
    Själv blev jag igångsatt i vecka 40 i Örebro

• pancake

saraseal:
    åhhhhh

kanske inte så bra att gå för länge då....
    men jag är så totalt symptomfri.. så det lär inte hända nåtpå ett tag.....:(
    har inte ens haft förvärkar....

skrållan 2:
    FÅR MAN FRÅGA VARFÖR IGÅNGSATT? OOps stora bokst.. :)
    tänkte om det var för du var över tiden eller om det var andra orsaker...

• Veladis

Jag har fött barn i Örebro, en med hjälp av igångsättning, igångsatt på 41+6, dottern född 42+0, alltså dagen efter. Sonen är född v 41+6 utan igångsättning.

I Örebro gjorde de i allafall då (2003) de så att om alla värden är normala, får man komma på första överburenhetskontrollen v 41+6. Då kollar de med hjälp av ultraljud att det finns tillräckligt med fostervatten, genomströmningen i navelsträngen och att allt verkar OK. Sedan får man komma varannan dag på ultraljud för samma procedur fram till v 42+6. Då satte de igång förlossningen oavsett.
    När jag blev igångsatt med dottern hann jag på första kontrollen i v 41+6, då bedömde de att hon behövde komma ut. Med sonen 2006 var jag på första kontrollen samma dag som han föddes, men han såg ut att må bra då. Fast sen fick han bråttom...

• saraseal
    pancake skrev 2007-12-02 20:47:58 följande:
    saraseal:åhhhhhkanske inte så bra att gå för länge då....men jag är så totalt symptomfri.. så det lär inte hända nåtpå ett tag.....:(har inte ens haft förvärkar....skrållan 2:FÅR MAN FRÅGA VARFÖR IGÅNGSATT? OOps stora bokst.. :)tänkte om det var för du var över tiden eller om det var andra orsaker...
    jag hade inte en enda känning innan hon väl föddes, och då gick det ganska fort, fem timmar. men hade aldrig några förvärkar... hoppas din bebis kommer ut snart då! det är ju helt normalt att gå över fram till vecka 42 så du behöver nog inte vara orolig!
  • skrållan2

Början till havandeskapsförgifting. Å sen så hade jag gått med värkar i en hel vecka, så jag var helt slut. Men när hon väl kom ut så hade jag knappt något fostervatten kvar, så hela hon var jätte torr. De trodde att jag hade gått mycket längre än vad de beräknat till på ultraljudet.

Svar på tråden Vet någon vad som gäller för igångsättning i Örebro?