• Anonym (Egenföreta)

Sambos och ena vill starta företag?

Om min sambo köper ett företag för vi säger 4 milj. Han vill stå reggad och som ägare på det själv. Han står på företag och allt, mitt namn finns inte med någonstans jo möjligtvis som extra anställd. Vad händer då ifall vi en dag separerar? Har jag någon juridisk rätt att få något från företaget? Vi har 3 barn och kommer inte gifta oss.

Vad är era synpunkter?  Vad tycker ni är det bästa att göra?

• Svar på tråden Sambos och ena vill starta företag?
  • ReRant

Är det han som betalar för företaget så är det väl inte mer än rätt att det är han som står som ägare?

Vad är frågan förresten? Hur du får del i företaget vid separation utan att betala för det?

• Jasmine1984

Anonym (Egenföreta) skrev 2007-12-02 20:48:19 följande:

Om min sambo köper ett företag för vi säger 4 milj. Han vill stå reggad och som ägare på det själv. Han står på företag och allt, mitt namn finns inte med någonstans jo möjligtvis som extra anställd. Vad händer då ifall vi en dag separerar? Har jag någon juridisk rätt att få något från företaget? Vi har 3 barn och kommer inte gifta oss.Vad är era synpunkter?  Vad tycker ni är det bästa att göra?
    Antar att han köper ett aktiebolag, då är det ju hans om det är han som har betalat för det och står som ägare. Då är det ju han som ska se till att skatter betalas in och att bokföringen sköts på rätt sätt o.s.v.
    En anställd har ju aldrig automatiskt rätt till någon del av ett företag, oavsett om man är familj.
    Om ni separerar har du ju antagligen kvar anställningen, man kan ju inte säga upp någon hur som helst.
  • Anonym (Egenföreta)
    ReRant skrev 2007-12-02 20:56:04 följande:
    Är det han som betalar för företaget så är det väl inte mer än rätt att det är han som står som ägare?Vad är frågan förresten? Hur du får del i företaget vid separation utan att betala för det?

Ja det är frågan, jag är hemma med våra barn och tar hand om allt här hemma och har jag då ingen rätt till något ifall vi säger företaget skulle vara värt 20 miljoner om vi sep?
    Jag vill inte att vi någonsin ska separera men om det sker, har jag någon rätt att få något annat än delade skulder som vi har nu?
    Jag blir fundersam då han inte vill ha mig som delägare eller låntagare, då han inte vill ha mitt namn någonstans.

• Mori
    Anonym (Egenföreta) skrev 2007-12-02 21:03:17 följande:
    Ja det är frågan, jag är hemma med våra barn och tar hand om allt här hemma och har jag då ingen rätt till något ifall vi säger företaget skulle vara värt 20 miljoner om vi sep?Jag vill inte att vi någonsin ska separera men om det sker, har jag någon rätt att få något annat än delade skulder som vi har nu?Jag blir fundersam då han inte vill ha mig som delägare eller låntagare, då han inte vill ha mitt namn någonstans.
    Först och främst är det inte brar en fråga om att tjäna pengar, det är ett risktagande också att vara ägare till ett företag. Står han som ägar i egen fysisk person(Inte AB) så är det han personligen som blir skuldsatt om företaget skiter sig. För övrigt vore det kanske läge att skriva ett smboavtal om du känner såhär.....
    Vems pengar köper han företaget för? Är det pengar han tagit med sig in i förhållandet? Är det pengar HAN lånar, eller ni? Har ni gemensam eller delad ekonomi i övrigt?
  • Jasmine1984

Anonym (Egenföreta) skrev 2007-12-02 21:03:17 följande:

Ja det är frågan, jag är hemma med våra barn och tar hand om allt här hemma och har jag då ingen rätt till något ifall vi säger företaget skulle vara värt 20 miljoner om vi sep?Jag vill inte att vi någonsin ska separera men om det sker, har jag någon rätt att få något annat än delade skulder som vi har nu?Jag blir fundersam då han inte vill ha mig som delägare eller låntagare, då han inte vill ha mitt namn någonstans.
    Det låter som att han vill att företaget enbart ska vara i hans ägor. Men om du är anställd av företaget så lär det väl betalas ut lön till dig. Vid en separation så har du ju anställningen kvar. Men tyvärr inget utav företaget.
    Men det är ju en "uppoffring" du gör med att vara hemma med era barn. Du står ju still på din löneutveckling, pension etc. under denna tid. Du backar kanske upp honom, han behöver inte tänka lika mycket på hem och barn så kan han bygga upp företaget.
    Du borde i så fall se till att få en fast anställning inom företaget med en bra lön, så har du åtminstone det. Eller att du får äga en lite procent.
  • Jasmine1984
    Mori skrev 2007-12-02 21:08:45 följande:
    Först och främst är det inte brar en fråga om att tjäna pengar, det är ett risktagande också att vara ägare till ett företag. Står han som ägar i egen fysisk person(Inte AB) så är det han personligen som blir skuldsatt om företaget skiter sig. För övrigt vore det kanske läge att skriva ett smboavtal om du känner såhär.....Vems pengar köper han företaget för? Är det pengar han tagit med sig in i förhållandet? Är det pengar HAN lånar, eller ni? Har ni gemensam eller delad ekonomi i övrigt?
    Men en enskild firma kan man väl inte köpa av någon? Där är ju org. nr. sitt eget person nummer. Man kan ju inte köpa någon annas företag med en annans persons org. nr. Så det är nog ett AB detta handlar om. Särskilt med tanke på köpeskillingen.
  • Mori
    Jasmine1984 skrev 2007-12-02 21:12:06 följande:
    Men en enskild firma kan man väl inte köpa av någon? Där är ju org. nr. sitt eget person nummer. Man kan ju inte köpa någon annas företag med en annans persons org. nr. Så det är nog ett AB detta handlar om. Särskilt med tanke på köpeskillingen.

Jag tar också för givet att det är ett AB Ville mest belysa att det inte bara är frågan om möljligheten att tjäna pengar (Vet faktiskt inte om man kan sälja en enskild firma, men kan kan ju omvandla det till ett AB för att sedan sälja. Nu blev jag nyfiken, måste kolla upp om man kan köpa EF )

I övrigt håller jag med dig om att om han tänkt att båda ska vara delaktiga i allt det arbete som kommer att krävas så bör hon se till att vara delägare till någon del. Eller som sagt skriva ettmycket tydlig samboavtal.

• Anonym (Egenföreta)

Jo det är ett AB. Vi har enskild ekonomi men delar ändå på alla utgifter och inkomster.

Skulle vi separera så skulle jag inte vara kvar som anställd.

Jag undrar bara vilka rättigheter man har, är man gifta så delas väl allt eller hur?Jag undrade om det vara samma om man är sambos.

• Jasmine1984
    Mori skrev 2007-12-02 21:16:30 följande:
    Jag tar också för givet att det är ett AB Ville mest belysa att det inte bara är frågan om möljligheten att tjäna pengar (Vet faktiskt inte om man kan sälja en enskild firma, men kan kan ju omvandla det till ett AB för att sedan sälja. Nu blev jag nyfiken, måste kolla upp om man kan köpa EF)
    I övrigt håller jag med dig om att om han tänkt att båda ska vara delaktiga i allt det arbete som kommer att krävas så bör hon se till att vara delägare till någon del. Eller som sagt skriva ettmycket tydlig samboavtal.
    Nej, precis. Företaget kan ju vid en separation ha skulder. Även om man inte blir personligt skuldsatt så kan man ju ändå ha satsat en 4 milj. som i detta fall. Det är ju pengar man aldrig får tillbaka. Går företaget i konkurs är det inte lika roligt att ha satsat pengar.
  • Jasmine1984

Anonym (Egenföreta) skrev 2007-12-02 21:23:19 följande:

Jo det är ett AB. Vi har enskild ekonomi men delar ändå på alla utgifter och inkomster.
    Skulle vi separera så skulle jag inte vara kvar som anställd.
    Jag undrar bara vilka rättigheter man har, är man gifta så delas väl allt eller hur?Jag undrade om det vara samma om man är sambos.
    www.nutek.se/sb/d/890/a/4615/
    Här finns det nog lite onfo.
Svar på tråden Sambos och ena vill starta företag?