Anonym (Egenföreta) skrev 2007-12-02 21:03:17 följande:
Ja det är frågan, jag är hemma med våra barn och tar hand om allt här hemma och har jag då ingen rätt till något ifall vi säger företaget skulle vara värt 20 miljoner om vi sep?Jag vill inte att vi någonsin ska separera men om det sker, har jag någon rätt att få något annat än delade skulder som vi har nu?Jag blir fundersam då han inte vill ha mig som delägare eller låntagare, då han inte vill ha mitt namn någonstans.
Det låter som att han vill att företaget enbart ska vara i hans ägor. Men om du är anställd av företaget så lär det väl betalas ut lön till dig. Vid en separation så har du ju anställningen kvar. Men tyvärr inget utav företaget.
Men det är ju en "uppoffring" du gör med att vara hemma med era barn. Du står ju still på din löneutveckling, pension etc. under denna tid. Du backar kanske upp honom, han behöver inte tänka lika mycket på hem och barn så kan han bygga upp företaget.
Du borde i så fall se till att få en fast anställning inom företaget med en bra lön, så har du åtminstone det. Eller att du får äga en lite procent.