• Östersund

Utslag på överkroppen

Imorse hade min lilla tjej - 2 år - utslag på nästan hela överkroppen i form av många små röda prickar (från hals till höft), men inget i ansiktet eller på armarna. Efter några timmar hade de ljusnat något, men nu på kvällen så blev prickarna rödare, ökade i mängd och vissa stod ut något. De verkar inte klia som tur är !

Min syster föreslog värmeutslag, men det brukar väl inte bli så här omfatande ?

I övrigt är hon lite gnälligare än vanligt, äter dåligt och har riktigt lös mage. Det tror jag kan bero på att den sista hörntanden vill fram.

Vad tror ni att det kan vara ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-03 08:49:05:
    Nu har hennes pappa pratat med BVC sköterskan och hon trodde att det kunde vara virus - precis som någon föreslog !
    Vi får avvakta och se om och när prickarna försvinner av sig själv.

• Svar på tråden Utslag på överkroppen
  • Lilla näktergal

Min son har också fått röd utslag på överkroppen, mest på brösten och under armarna. Hans går också upp och ner. Jag trodde först att det var hans eksem han har i armvecken som spridit sig men nu är jag tveksam. Tänkte att det kanske berodde på att det är kallt ute nu och han har blivit jätte torr i huden. Är hon också torr i huden? Sen har jag också haft en tanke på om det är tvättmedlet han helt plötsligt inte tål?

Att din tjej utöver prickrna har lite andra åkommer låter ju lite suspicious. Jag själv har nu tänkt ta kontakt med bvc, kanske du också ska göra det.

• lill linda 82

jag tycker du ska boka tid med läkare imorgon o kolla upp det... tycker inte det låter som värmeutslag.

• Mamma till bröderna bus

kan vara ett virus i kroppen... sonen fick virus utslag.. men be en läkare kolla upp det

Felix mammas och pappas lilla prins, älskar dig!
  • lill linda 82

jag gissar oxå på virus el allergi.

• Östersund

Hon är lite torr på sina händer och handleder, men i övrigt är huden ganska bra. Jag vet att det kan dyka upp prickiga utslag om man klär de små för varmt nu när det är kallt ute, men den här gången var det så många små prickar och över en så pass stor del av kroppen.

Jag använder Ariel Sensitive och har gjort det ett bra tag så det borde inte vara tvättmedlet.

Jag eller pappan kommer att ringa BVC imorgon, men hon brukar inte ge speciellt bra svar så hör gärna av dig om vad de sa till dig!

• Östersund

Till Carola

Tack för länken, men riktigt så kraftiga utslag har hon inte. Hennes är ganska jämt utspridda.

• inredning

MIn son fick virusprickar i samband med magsjuka förra året, hela kroppen blev stampad med röda prickar, men de försvann efter ett par dagar då febern gick ner.

Svar på tråden Utslag på överkroppen