• HeddaBigBum

Vad får muslimer inte äta och dricka?

Mina barn har 3 pedagoger på förskolan. Två av dem är muslimer, varav en bär slöja.
    Jag funderar på att göra små "julkorgar" med lite smått och gott som present i slutet av terminen. Givetvis förstår jag att jag inte kan ge dem något kristet, därav julkorgar inom citationstecken.
    För att inte förlämpa någon vill jag inte ge dem något de inte får äta eller dricka enligt sin religion.
    Får man dricka kaffe/te?
    Vilka sorters godis är inte ok?
    Pedagogen med slöja har berättat att hon själv bakar lussebullar och på dagis sjunger hon julsånger med barnen, så då undrar jag ju om hon också får dricka glögg... pepparkakor?
    Uppenbarligen är små tomtar igen bra idé , men änglar då? Tror man på änglar inom islam?

Kort och gott, vad ska jag undvika för att inte förolämpa våra underbara pedagoger?

Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Svar på tråden Vad får muslimer inte äta och dricka?
  • Schnauser

Vet inte, men jag vill bara säga att du är väldigt omtänksam och snäll i dessa tankar.

Cibi condimentum fames
  • Saskia

Ingen alkohol och bara halalkött. Jag tror det är det enda.

Men vad gör det om du skulle ge något som var kristet, vad det nu är?

Änlgar tror de på. Det ingår i religionen i alla fall.

• HeddaBigBum

Jag vill ge dem något de uppskattar. Därför tycker jag inte något kristet passar som present (något som de kanske bara skulle gå hem och kasta). Jag tycker det är roligt (och viktigt?) att ge presenter som mottagaren villa ha/uppskattar/tycker om...

Så kaffein räknas inte som en "drog"?
    Jag vet att det är grisfett (?) i visst godis, men jag är osäker på i vilka sorter... Står det "grisfett" på innehållsförteckningen?

• Saskia
    HeddaBigBum skrev 2007-12-02 23:05:51 följande:
    Jag vill ge dem något de uppskattar. Därför tycker jag inte något kristet passar som present (något som de kanske bara skulle gå hem och kasta). Jag tycker det är roligt (och viktigt?) att ge presenter som mottagaren villa ha/uppskattar/tycker om... Så kaffein räknas inte som en "drog"?Jag vet att det är grisfett (?) i visst godis, men jag är osäker på i vilka sorter... Står det "grisfett" på innehållsförteckningen?
    sålänge det inte är alkohol eller vanligt kött så är det nog uppskattat. En tomte är väl inte fel heller.
  • Jasmine1984
    HeddaBigBum skrev 2007-12-02 23:05:51 följande:
    Jag vill ge dem något de uppskattar. Därför tycker jag inte något kristet passar som present (något som de kanske bara skulle gå hem och kasta). Jag tycker det är roligt (och viktigt?) att ge presenter som mottagaren villa ha/uppskattar/tycker om... Så kaffein räknas inte som en "drog"?Jag vet att det är grisfett (?) i visst godis, men jag är osäker på i vilka sorter... Står det "grisfett" på innehållsförteckningen?
    Gelatin är grisfett, så gelatin står det nog på innehållsförteckningen i så fall.

Hittade detta när jag sökte på gelatin: muslimskafriskolan.blogspot.com/2007/09/haramgodis.html

Kanske kan vara till någon hjälp.
  • Solita

Du var mig en omtänksam person. Men att gå så långt att tro att en person skulle bli förolämpad om du råkar stoppa i något "fel" i korgen det är väl ändå isåfall deras problem. Skulle själv bara bli glad om någon kom med en liten julkorg!

• MizzUniversumm
    HeddaBigBum skrev 2007-12-02 22:51:00 följande:
    Mina barn har 3 pedagoger på förskolan. Två av dem är muslimer, varav en bär slöja.Jag funderar på att göra små "julkorgar" med lite smått och gott som present i slutet av terminen. Givetvis förstår jag att jag inte kan ge dem något kristet, därav julkorgar inom citationstecken.För att inte förlämpa någon vill jag inte ge dem något de inte får äta eller dricka enligt sin religion. Får man dricka kaffe/te?Vilka sorters godis är inte ok?Pedagogen med slöja har berättat att hon själv bakar lussebullar och på dagis sjunger hon julsånger med barnen, så då undrar jag ju om hon också får dricka glögg... pepparkakor?Uppenbarligen är små tomtar igen bra idé , men änglar då? Tror man på änglar inom islam?Kort och gott, vad ska jag undvika för att inte förolämpa våra underbara pedagoger?
    Lägg allt i korgen som inte har gelatin som tillsats, eller alkohol

Lägg bara med ett fint kort och skriv din hälsning det behöver inte vara något som hör till julen om du vill bara vara snäll och ge bort en present, en present kan man ge bort alla tider och årstider

Jag kan sjunga svenska barnvisor med mina barn idag och ibland mummla lite julesånger tom det sitter kvar från min barndom men det betyder inte att jag är någon annan än vad jag är idag!

LYCKA TILL!
  • HeddaBigBum

Näe, men ni har givetvis rätt. Jag skulle inte bli förolämpad om någon gav mig en Davisstjärna eller en liten Buddah, etc!
    Men nu när jag VET att t.ex. Gelatin (tack Jasmine1984) är något de inte äter behöver jag ju inte köpa sådant godis.

• MizzUniversumm

Hade jag fått något oätbart så skulle jag bara ta väck den och vara glad och tacksam för resten av sakerna i korgen, och de tjejerna skulle inte gnälla över nåt du missat eller valt fel, för din omtanke som människa räcker gott och väl TS!

• Halal

TS

Jag blir GLAD när jag läser vad du skrivit! Det är så ovanligt med människor som är omtänksamma i så stor utsträckning som du är, så du är värd ett helt fång med cyber rosor och kramar.

Det enda jag kommer på som brukar vara riktigt knepigt är lösgodis, nästan allt innehåller gelatin.

Det godis som jag på rak arm vet ska vara tillåtet är 'Marianne' och om jag minns rätt 'Kexchoklad' och 'Plopp'.
    Annars går det säkert bra med någon frukt också.

Kaffe och thé som du frågade om är tillåtet.

Önskar dig en fin kommande storhelg och en fint årsslut!

Svar på tråden Vad får muslimer inte äta och dricka?