• Anonym (mamma)

Alltid bråk med dotter...

Usch... nu sitter jag här och gråter igen!   Har det så jobbigt med äldsta dottern, 8 år. Vi bråkar precis hela tiden och vi verkligen SKRIKER åt varandra. Kan inte få henne att sluta och kan inte sluta själv att bli provocerad av henne. Vet inte vad jag ska ta mig till, hon lyssnar inte på något, är jätteelak mot sina mindre syskon oftast och vägrar saker som att duscha, kamma håret, plocka upp sina kläder, göra läxan osv osv.

Maken blir än mer provocerad av henne, men tar aldrig någon fight utan visar bara sitt missnöje med suckar och klag och blickar. Känns obehagligt och jag sa igår rent ut till maken att jag inte skulle vilja bli behandlad på det viset. Hellre flyttar jag...

Fast sedan är jag ju arg på henne oxå...

HUR ska man göra för at böra på ruta ett igen? Vill ju ha en kärleksfull relation med henne, läsa läxor ihop, skratta och ha kul. Men allt vi gör möts med protester, både före och efter om man tex går på bio. Allt är alltid fel...

Någon som kommit ur en liknande situation?? Snälla hjälp!

• Svar på tråden Alltid bråk med dotter...
  • Anonym (T)

Hon har väl kommit in i något trots en för tidig tonår.
    Jag har väl inga direkta råd att ge men det löner sig inte av att stå och skrika åt varandra. Stränga regler. Ta bort saker från hennes rum som tv eller stereo när hon missköter sig. Vilket hon får tillbaka sen när hon sköter sig igen. Försök att prata med henne och berätta hur du känner. Fråga varför hon beter sig som hon gör... Lycka till.

• Anonym (mamma)

Tack "T"! Ja, det känns däremot som det där gör vi redan, utöver allt skrik. Men hon bryr sig inte, skriker bara ännu mer. Snart blir vi nog anmälda av grannarna, bor i radhus.

• Anonym (T)

Okej. Då kan jag förstå att du blir frustrerad.
    Ni kanske skulle kunna gå på familjerådgivning eller något liknande. Hon kanske behöver prata med någon utöver familjen?

• Maskot

Låt inte situationen gå över styr. Om ni själva inte klarar av att hålla det på disskussionsnivå där ni kan förhandla på ett bra sätt- sök hjälp så att ni hittar rätt väg.

Låter som att ni är trötta av alla prövningar och inte kan ta er ur det mönster ni har hamnat i.

• Anonym (mamma)

Tonårsmamma: Nä, så är det nog... Men var finns hjälpen? Vill helst inte gå genom skolan...
    Omgivningen (förutom de som bor närmast då) märker inget, utan vi får alltid höra vilken fin och väluppfostrad tjej vi har...

• Birgitta2

Jag minns en kollega som hade exakt samma problem när hennes dotter var tio år. Kollegan kom gråtande till jobbet, och mådde skitdåligt varje morgon. Alltid bråk hemma. Alltid. Men det gick över av sig själv. Tror det är en tillväxtperiod. Sen kan du avhjälpa det lite till genom att totalt skala av hennes rum. Ta bort allt utom sängen. Sen får hon helt enkelt förtjäna förmåner som böcker, dator eller vad som nu finns i hennes rum. De skall INTE ställas in igen förrän hon förtjänar det. Det är tuff kärlek, men ibland måste man vara vuxen och ta den konflikten som blir. Det är inga rättigheter att ha prylar, det måste man förtjäna. Precis som man förtjänar respekt. Kan vara värt att testa.

• Anonym (Samma här)

Hejsan kan säga att vi har haft det samma här hemma, SÖK HJÄLP någonstans nu.... min dotter gick så långt att hon prata till folk om att hon blir slagen hemma och kränkt, jag blev helt chockad... idag bor hon hos pappa på heltid och vi sitter och väntar på åklagarens beslut.

• Maskot

Men skolan har oftast en kurator- se det inte som ett nederlag att söka hjälp, det är en styrka att man gör det för att hjälpa sina barn. Även om ditt barn är större kan man säkert ringa BVC och få råd om vart man ska vända sig. Familjerådgivning som någon skrev här ovan kan ju också vara en väg.

Anonym (mamma) skrev 2007-12-03 10:09:59 följande:

Tonårsmamma: Nä, så är det nog... Men var finns hjälpen? Vill helst inte gå genom skolan...Omgivningen (förutom de som bor närmast då) märker inget, utan vi får alltid höra vilken fin och väluppfostrad tjej vi har...
Svar på tråden Alltid bråk med dotter...