• Lyckligaste Mostern

Tidiga sammandragningar och förvärkar = Prematurbarn?

Är gravid i v. 29 och har haft sammandragningar (inte smärtsamma förren sen 2 veckor tillbaka) sen vecka 19, de senaste 2-3 veckorna har jag även känt av förvärkar lite då och då, obehagliga men inte smärtsamma.
    Känner även att bebisen ligger väldigt långt ner och med huvudet neråt. Var jag än är så får jag även höra att jag har min mage väldigt långt ner..

Nu börjar jag bli orolig och stresad över att jag inte riktigt fattar något.. min barnmorska är inte till särskilt stor hjälp då hon bara säger att sammandragningar är normalt.. vilket jag vet men börjar undra ändå..

Nu vill jag mest kolla här om det finns ett direkt samband mellan tidiga sammandragningar/förvärkar och för tidig förlossning?
    Har ni haft det så eller är detta bara normalt?

• Svar på tråden Tidiga sammandragningar och förvärkar = Prematurbarn?
  • MammaFia

Inte direkt.
    Jag har haft mycket SD väldigt tidigt å har fött BF -5 dagar å BF +5 dagar.
    Förmodligen berodde mina SD på UVI orsakat av GBS.
    Har du kollat upp det? Det är vanliga symptom.

Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
  • Annamaja

hej nej det behöver inte ha något sammband. Det är som min BM sa snälla och elaka värkar. Dom snälla gör ingen "skada" meddeans dom elaka värkarna bara behövs ett par stycken om man har otur. När jag väntade sonen fick jag några lite kraftigare värkar, hade inte haft något innan, men då öppnade jag mig 6cm, men sen hände inte så mycket mer på 18 veckor. Nu har jag haft sammandagningar och värkar sen v. 11 och det har fortfarande inte hänt något. Det är jätte vanligt att man har sammandragningar. Har dom kollat så att du inte har urinvägsinfektion? det kan man ha utan att man märker något förrutom att man får sammandragningar

• Lyckligaste Mostern

Ja, uvi kollade min barnmorska senaste vi var där, cirka 2 veckor sedan och då hade jag ingen. Och det var då hon sa att det förmodligen bara var normalt eftersom jag inte hade någon infektion eller nåt.

• Netriosa

Jag började få sd i v. 17 och runt v. 30 började de kännas mer och mer. Vissa dagar hade jag väldigt regelbunda sd som gjorde ont. Men jag blev igångsatt på bf+1
    Hade inte uvi eller nått sånt.

• Miniigirl

Jag hade sd och "mensvärk" uner i stor sett hela graviditeten, blev sjukskriven 25% pga det, läkaren trodde inte det var någon fara, men tyckte det var bättre, eftersom ajg har ett gasak tungt job! Det blev inte bättre, å inte sämmre häller så!=)

Sonen kom visserligen 2,5veckor tidigare. men, det var ju inget som skadade!

• MammaFia
    Lyckligaste Mostern skrev 2007-12-03 09:17:17 följande:
    Ja, uvi kollade min barnmorska senaste vi var där, cirka 2 veckor sedan och då hade jag ingen. Och det var då hon sa att det förmodligen bara var normalt eftersom jag inte hade någon infektion eller nåt.
    Vad skönt!
    Lycka till!
    Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
  • tvilling77

Jag hade inga "elaka" värkar men däremot sammandragningar, tänkte inte så mycket på det innan slemproppen gick och sammandragningarna kom med 4 minuters mellanrum....låg inlagd på sjukhus i 6 dagar innan lillan valde att komma 2 månader för tidigt!
    Min erfarenhet är alltså att ligger bebis långt ner och du har täta sammandragningar så ska detta kollas upp, du kan få bricanyl tabletter som stoppar upp en ev för tidig förlossning...tro mig, det är det värt!

• SvenThorstens

Jag fick täta regelbundna sd i v 24 och åkte till förlossningen. Livmodertappen var mjuk, kort och öppen innifrån. Var inlagd två veckor o förbereddes för prematurfödsel. Men genom sängläge blev livmodertappen lång och sluten igen och Felix föddes i v 40+4!

Mitt råd är att var lyhörd på din kropp och din oro. Det är ALDRIG en gång för mycket att åka in o kolla! Kom ihåg att du gör det för din bebis skull! Håll koll på täta, regelbundna sd.

Hoppas det går lika bra för dej som för mej! (mer finns att läsa i min grav.blogg och presenation!

Kram

• Lyckligaste Mostern

Tack för era svar!
    Har en tid till doktorn imorgon då jag ska få livmodertappen kollad..
    Känns lugnande.. just nu är jag bara nervös..

• SvenThorstens

Va bra att du ska få kollat din tapp! Hoppas att du får lugnande besked!
    Är du sjukskriven eller jobbar du?

Svar på tråden Tidiga sammandragningar och förvärkar = Prematurbarn?