• Lunniz

Röd på kinderna, som utslag?

Min dotter snart fyra månader har röda utslag på kinderna. Min BVC."tant" säger att det är för att hon är torr och gett mig rådet att smörja in med MINIDERM..trots att jag gör det så går det inte bort. Snarare blir det värre..Jag tycker att det ser ut som utslag och undrar om det inte kan vara ngn allergi.
    Fast BVC-tanten säger att hon inte tror det.

Finns det ngn annan som också har barn med röda kinder? Kan man upptäcka allergi så tidigt?

Kraaam på er.

• Svar på tråden Röd på kinderna, som utslag?
  • villrådig

Ja, min son har också blivit röd om kinderna och lite narig.
    Dom säger att han är torr pga den torra årstiden. Har också fått rekommenderar att smörja in med miniderm.
    Ska inhandla detta idag, så jag vet inte resultatet än.

• snart tre

Ligg på angående att de ska allergikolla - min son hade samma sak och trots idogt smörjande blev det bara värre. Jag fick tjata på BVC jättelänge och till slut fick jag en remiss - då hade sonen blödande eksem och sov jättedåligt (gnällig och ont i magen). Det visade sig vara allergi mot mjölkprotein och mot ägg. En annan kompis med barn med "blossande" kinder fick veta att det var röda födoämnen hennes dotter var allergisk mot.

• snart tre

Tillägg: MIn son var fyra månader när det började men fick inte hjälp förrän han var nästan sju månader. Fy, vad arg jag var och på bvc skämdes de som hundar när resultaten från barnkliniken kom. De är ofta väldigt dåliga på bvc vad gäller allergier och liknande - små barn kan visst vara allergiska även om de säger att det är tvärtom. Särskilt mot mjölkprotein och ägg - det är väldigt vanligt!

• blackangel

Min dotter har något liknande. Hon blir snart 4 månader. Har smörjt med miniderm, men det funkade inte, så nu använder jag mildison och sedan locobase efteråt. Hon har som röda runda, torra fläckar på kinderna ut mot öronen.

• 722 09

Båda mina barn har lidit utav torra fläckar på kinder under höst och vinter!
    På våren och sommaren kan det dyka upp ibland, specilellt tidig vår. Klarar oss då med att smörja in med miniderm/locobase.

Äldsta killen klarade vi oss med locobase.
    Miniderm fungerade inte. Den är bättre på enstaka ytliga torra fläckar.

På yngsta sonen använder vi mildison varvat med locobase.
    Fungerar bättre nu då vi har tagit bort nappen.
    Dreglar annars med nappen i munnen och då blir fläckarna värre.

Torr luft samt kyla gör det värre.
    Äldsat sonens besvär försvann vid 3 årsåldern.

Mildison som är en kortison ska aldrig användas på barn under 2år utan att ha pratat med bvc/läkare.

• juncia82

Min dotter får alltid röda kinder när hon är varm, sen blir hon fnasig, då smörjer ja med en salva bara.dermosil babyextra

• Pärtan76

Det kan vara tvättmedel oxå. Min tjej brukar bli lite röd om kinderna när hon legat mot någon filt eller lakarn som inte är tvättat med vårt tvättmedel hemma eller med nått babyvänligt.

• Sofiejonslars

Miniderm - vad kostar det?

• 722 09
    Sofiejonslars skrev 2007-12-03 14:28:51 följande:
    Miniderm - vad kostar det?
    54kr för 100g. Fins att köpa på apoteket.
  • Kajak

Jaa barnen är röa om kinden o dom får miniderm då är kinden mjuka igen visst röda ändå men inte fara.
    Barnen är 1½år och snart 4 mån.

• SAS

För oss funkar det inte med miniderm utan jag smörjer med vitt vaselin. Det finns oxå på apoteket.

• anno1975

Jag smörjer min tjejs knall röda fnastorra kinder med idominsalva flera gånger varje dag, tvättar henne endast med vatten och aldrig innan vi skall ut i kylan,,,

Det går över och kommer tillbaka, går och kommer,,,

Svar på tråden Röd på kinderna, som utslag?