• Amatea

Korv, pizza och pålägg- förbjudet??

Hjälp mig nu- jag är inte gravid så jag minns inte vad exakt man får och inte får äta men jag har en lätt hysterisk gravid kompis som i stort sett inte äter något alls för hon är så rädd och tycker att all mat är förbjuden för gravida... det hon har svårast med är pålägg, pizza och korv och det verkar som om hon tror att ALL korv, skinka och påläggsmat (främst vakumförpackad) är no-no. Visst 17 kan man äta korv så vida den inte är kallrökt? Och alla pizzaingredienser så länge det inte är opastöriserade ostar (kanske de går även de bara de är upphettade?) Och vakumförpackat pålägg- jag minns inte att jag undvek det, gör ni gravida det? I så fall, vad äter ni då?

Det känns ju som om min kompis överdriver det här med vad man får äta för det kan ju inte vara bättre att inte få i sig nån näring alls liksom...

• Svar på tråden Korv, pizza och pålägg- förbjudet??
  • Viran75

Jag har ätit både korv, pizza och annat pålägg hela tiden.
    Det man ska vara uppmärksam på är datumet på pålägget eller korven,. Den sa vara så nypackad som vanligt.

• Anksan

tycker din kompis överdriver en del ja

Om man inte vill äta vakumförpackade pålägg så kan man ju köpa direkt från charken. Det gjorde jag. Och så är det betydligt godare!

• MizzTez

Vet du vad...
    Jag kan ge ett råd åt din kompis, ät det du är sugen på för det är vad din kropp behöver!!

Jag har alltid gjort så, låter tom min dotter bestämma maten bara för att jag ska veta vad hon behöver få i sig.

Det din kompis kan undvika är ju mögel-ostar, det är inte speciellt bra! Inte heller fisk från östersjön!
    Sen kan man alltid äta mat som är så naturlig som möjligt, inge färdiglagat alltså..
    Klart hon kan äta korv, skinka och pizza.. Kanske inte det nyttigaste men det går ju!Skinka hellst från charken dock!

• MkrKabe

Jag åt och äter typ allt, vadsomhelst.
    Dock inte ädelost "kall".

Tycker inte man skall lyssna för mkt till alla "förbud", det är väl bättre att följa sitt eget sunda förnuft? Det gör alla fall jag. Många pizzor har det slunkit ner här... haha!

Förbuden snarare stjälper än hjälper tror jag. Man skall väl må bra oxo

• LillaSparven

Hur farligt är det med mögelost? Jag glömde helt bort att det inte är bra, så jag åt en pizza med mögelost på i förra veckan..

• Happy Sally

LillaSparven: Då är den ju upphettad, så då är det lugnt.

TS: Jag undviker generellt korv och skinka i plastförpackning, för att jag tycker att det är lite... snuskigt. Korv vet man ju vad de stoppar i (hu!), så det äter jag inte i vanliga fall heller, men vakumförpackade köttprodukter undviker jag nu när jag är gravid. Det är liksom ingen stor uppoffring för mig, men om jag skulle bli hemskt sugen kan jag ju kolla så att datumet är okej.

Pizza vet jag inte varför man inte skulle äta... kanske din vän är rädd att gå upp i vikt eller så?

• MkrKabe

Bara den är värmd över 70 grader eller va det är, så e det lugnt. Antar att det är varmare än 70 grader i en pizzaugn..

• helin
    MkrKabe skrev 2007-12-03 10:59:13 följande:
    Bara den är värmd över 70 grader eller va det är, så e det lugnt. Antar att det är varmare än 70 grader i en pizzaugn..
    japp det är 300 grader i den...
    så det är nog ok!
  • Happy Sally

Lillasparven: Jag älskar din avatar förresten

• Höstäpplet

Jag äter även vaccumförpackat korvpålägg, bara det inte är kallrökt och datumet är bra. Och grejerna på pizzan är ju upphettade så det går ju bra.

• Tigerwoman

Jag håller helt med, matnojjan har helt gått överstyr för många! En del äter väldigt lite, fel saker och ibland ingenting alls för att de är så rädda för att "förgifta" barnet). Båda gångerna har jag i stort sett ätit allt (undantag insjö-fisk, ej upphettad grönmögel-ost och lever) och tänk det har gått hur bra som helst.

• maria lintott

Herregud, vet inte vad jag hade gjort om jag hade kännt att jag inte fick äta pizza.. storgråtit antagligen ha ha ha

Svar på tråden Korv, pizza och pålägg- förbjudet??