• Åke Vilse

Söker även recept på sötpotatis

Var på restaurang i går och fick sötpotatis till min varmrätt. Feg som jag är ibland vågade jag inte fråga hur de hade tillagat den så jag vänder mig till er och undrar om det är någon här som har några goda recept.

Kan man koka dem som vanlig potatis? Kan man göra klyftpotatis som med "vanlig" potatis osv?

• Svar på tråden Söker även recept på sötpotatis
  • Morfen

Jag brukar göra klyftor av den tillsammans med andra rotsaker och ha den i ugnen. Den går ganska fort att tillaga, ca 20 min. Även kortare koktid om du kokar den. Själv tycker jag inte att det är så gott att koka den, smaken försvinner lite.

Smälter lite smör, alt. har olivolja i formen, klyftor av sötpotatisen och strör över salt och in i ugnen bara. Supergott! :)

• Maggi74

Jag har någon gång gjort "moussaka" (på potatis och köttfärs), fast bytt ut potatisen mot sötpotatis. Blir jätte-gott!!!!

• Morfen

Hur serverade de sötpotatisen på restaurangen Åke Vilse?

• Åke Vilse

Den var god, men hur de hade gjort vet jag inte...
    Den var inte knaprig så jag tror inte att den var gjord i ugnen.

• Morfen

Den innehåller mer vatten än vanlig potatis så den blir bara mer "mosig" när man gör klyftor.

Hur gott som helst. Tyvärr ganska dyra än så länge, men det verkar finnas en allt större efterfrågan så förhoppningsvis går priset ner.

• elims

testa att ugnsgrilla sötpotatisen skuren i bitar,
    blanda i rostade pinjenötter och hackad mynta när bitarna har kallnat, häll på lite god olivolja och servera som tillbehör till kött eller som en av flera smårätter på ett buffébord/plockmat. Mums!!

det är oxå gott att göra potatismos av sötpotatisen blandat med lite timjan

Svar på tråden Söker även recept på sötpotatis