• Mammy4

DS-barn börja dagis, vilken ålder?

Har en tjej med Downs syndrom som är drygt ett år? Alla kompisar börjar planera för dagisstart, men jag funderar fortfarande.

Har varit hemma länge med mina andra barn (kortaste perioden 3år) och var inställd på att vara det även med Anna.

Alla pratar om hur viktig stimulansen är för våra barn och hur de får en skjuts av att gå på dagis.
    Jag undrar nu hur ni andra har gjort.
    Vid vilken ålder har era DS-barn börjat dagis och finns det någon som har vågat bryta trenden och stannat hemma lite längre??

Jag vet att vi måste fatta vårt eget unika beslut, men vill gärna höra hur ni andra har tänkt och gjort.

• Svar på tråden DS-barn börja dagis, vilken ålder?
  • Norrlandsmorsan

Jag vet en pojke med Downsyndrom som din dotter som började dagis när han var runt 2 år och det funkade fint.
    Nu hade han bara DOwn Syndrom och inget tiläggshandikapp.

Han fick även lära sig stödtecken på dagis vilken är jättebra för alla ..

Barn med Down syndrom ..man tolkar då omvärlden lättare och deltager hela dagisgruppen i teckenstödsundevisningen så blir det helt suveränt.

Även om man inte har hörselskada så är det bra med stödtecken för talutvecklingen.

Barn med Down Syndrom ligger några år efter i talet ...
    och utvecklas bättre om de får stödtecken tillsammans med talet.

Det fantstiksa idag är att barn med Down syndrom kan de flesta läsa och skriva ...tack vara denna metod .

Det gäller bara att personalen läser på innan hon kommer till dagis så personal inte har förutfattade meningar.

Hoppats det går finfint för tjejen ...

• Mamma till tre kottar

Min son började "redan" när han var 1½, men det hade inte med hans funktionshinder att göra, utan vår livssituation.
    Om engelska inte är ett hinder och du vill ha inspiration att stanna hemma rekommenderar jag en Yahoogrupp:

health.groups.yahoo.com/group/homeschoolinganddownsyndrome/

Det är massor av underbara mammor på denna lista som har gemensamt att de har barn med downs syndrom som de "hemundervisar" (både skolbarn och förskolebarn finns representerade). Jag har fått vara med eftersom vi har "hembaserad habilitering" (alltså att vi inte åker iväg med sonen och någon annan behandlar honom som är det vanliga i USA).

• hoan

Hej!
    Jag är förskollärare och har en pojke med Downs syndrom (9½ mån). Jag tycker att det viktigaste är att ni i familjen bestämmer hur ni vill ha det med förskolestart. Om/när din tjej ska börja förskolan så är det viktigt att Förskolan är väl förberedd, dvs. är kunniga i teckenkommunikation och vad mer som kan behövas som extra stimulans. Det kan också hända att det behövs extra resurs på Förskolan. Vi har själva god kontakt med LSS-förskolekonsulent (en rättighet som finns) och hon tycker inte att vi behöver skynda på med att sätta vår pojke i Förskolan.

Hoppas att ni känner att det är ni som fattar ert eget beslut i er familj!

• Veladis

Jobbar på en förskola där det finns ett barn med Sotos Syndrom (inte samma sak, jag vet, men problematiken kan vara likartad) Det har ått jättebra för den tjejen, hon började då hon var kring 18 månaders ålder.
    Hon hade rullator i början, då hon inte gick så bra, men nu hänger hon obehindrat med de andra barnen i lekar. Hon fyller tre i år, och ska flytta med sina jämnåriga från småbarnsavdelningen till 3-4 årsavdelningen.
    Vi använder också tecken som stöd.

Svar på tråden DS-barn börja dagis, vilken ålder?