• anders sara

koncentrationsstörning p g av stress under grav?!

Hörde ni på nyheterna att de kommit fram till att barn till mammor som stressat mkt under grav oftare får damp etc. Vet ngn hur detta märks på spädbarn? Jag hade mkt psykisk stress/oro under min grav p g av att det ände massa saker och blev oxå sjukskriven p g av stress på jobbet. Man blir ju lite orolig... Ngn som kan lugna mig lite?! TACK

• Svar på tråden koncentrationsstörning p g av stress under grav?!
  • Bea 84

Man ska inte tro på allt man läser. Tror att de flesta barn skulle ha damp om det vore så, nästan alla gravida är väl mer eller mindre stressade. Och många gravida röker under graviditeten.

• Bea 84

Glömde tillägga att om så är fallet att barnet har damp eller adhd så märks inte det förrän tidigast runt 3-4 år. En utredning brukar dom vänta med till barnet ska börja skolan.

• anders sara

TACK! Det var lugnande :) Har en väldigt aktiv liten kille hemma - vilket väl spädde på min oro :) Men han är världens goaste :)

• anders sara

Ngn mer som har ngn reflektion kring detta?

• anders sara

Ingen mer som reflekterat över detta? Bara jag som är nojjig?

• syster mini

När jag läste det funderade jag över vad "mycket stress" innebär. Tror inte att det handlar om att ha ett slitigt jobb utan att det handlar om oro och ångest som har med hela exixtensen att göra: kvinnor med grundläggande social otrygghet (missbruk, misshandel och liknande).

Sedan funderade jag på hur stor grupp som studerats, är det få så kan ett barn hit eller dit fälla avgöranden som inte egentligen är statistiskt säkerställda, är det en jättestor grupp så kanske det är fler som får ADHD och liknande men skillnaden kanske är så liten i den stora massan att det inte är någon större skillnad på det stora hela.

Skulle vara mer intressant att läsa själva studien än tidningsartiklar med svarta rubriker som är gjorda för att sälja lösnummer...

• anders sara

syster mini: Ja du har säkert rätt. Min oro handlade mest om att min familj drabbades av flera olyckor och att jag själv fick förvärkar p g av att jag fick panik i en biltunnel.... Socialt har jag det tryggt och bra - men det är klart då jag höll på att förlora nära familjemedlemmar under graviditet så kändes det ju väldigt obalanserat och nervöst. Men det är klart - det finns de som mister sin man under graviditeten och där barnet ändå ej får ADHD.... Tja, har nog kvar lite av den "nervösa ådran" från förra året då det kändes som allt drabbader mig och de mina :)

Svar på tråden koncentrationsstörning p g av stress under grav?!