• ananda74

Ni som bor i Malmö - var gör man en första utredning? Lansting, privat?

Jag har bestämt mig för att det är dags för en utredning om varför vi inte kan få barn. Jag bor i Malmö o undrar var ni som bor här sökte hjälp för utredning. Jag vet att det finns ett par privata alternativ, men det känns som om de är skitdyra. Vad kan ni rekommendera? Var får man tider samt ett bra bemötande?

• Svar på tråden Ni som bor i Malmö - var gör man en första utredning? Lansting, privat?
  • kalmen

Jag går själv på RMC, påbörjade en utredning i september. Då hade vi försökt bli gravida i ca ett år. Utredningen har gått förvånansvärt fort (trots att det känns som en evighet). Vi kommer att påbörja första IVF-försöket i mitten av januari. Personalen är trevlig och det är näst intill gratis om man jämför med att gå privat......

Lycka till!

• ananda74
    kalmen skrev 2007-12-04 12:34:02 följande:
    Jag går själv på RMC, påbörjade en utredning i september. Då hade vi försökt bli gravida i ca ett år. Utredningen har gått förvånansvärt fort (trots att det känns som en evighet). Vi kommer att påbörja första IVF-försöket i mitten av januari. Personalen är trevlig och det är näst intill gratis om man jämför med att gå privat......Lycka till!
    Vad är RMC? Är det klinikens namn? ska kolla upp det isåfall, det låter jättebra.
  • 79netta

jag går till Ellenbogen. Jag har själv hört att de är de bästa i Malmö, men jag har bara gått där så jag kan inte avgöra. Min doktor är ganska bra, väldigt nogrann och förklarar på ett språk man förstår. (Vilket inte alltid är så självklart i dessa sammanhang :) ).

Det kostar 300/besök eller högkostnadskort.

Lycka till

• kalmen

RMC betyder Reproduktionsmedicinskt centrum. Om du går in på Umas hemsida och sedan på verksamheter A-Ö och sedan F-Fertilitetscentrum. Där hittar du all information om Rmc.

• Hoppets ängel

Hej, min gynekolog ordnade med hela utredningen åt oss. Jag gick visserligen på Ellenbogen. Du kommer att genomgå undersökning + blodprov och dina man får lämna prov. Blodprov kan säga mycket. I mitt fall visade det att jag är i menopaus. Undersökning gör de för at se om du inte har tilltäppta äggledare, kan kännas tile obehagligt men på Ellenbogen var de vänliga. Parata med din gynekolog. Det kostar vanlig läkartaxa.

Du kan vända dig till Öresunds klinikens IVF mottagning som hjälper dig, vi vände oss ditt efter utredningen.

ananda74 skrev 2007-12-03 13:56:57 följande:
    Jag har bestämt mig för att det är dags för en utredning om varför vi inte kan få barn. Jag bor i Malmö o undrar var ni som bor här sökte hjälp för utredning. Jag vet att det finns ett par privata alternativ, men det känns som om de är skitdyra. Vad kan ni rekommendera? Var får man tider samt ett bra bemötande?
  • Lilla Hönan

Jag kan varmt rekomondera RMC på Umas i Malmö, underbar personal och utredningen går snabbt. Vårt första besök va i oktober-06, o i februari så starade vi vår första insemination. Sen tyvärr så drog det ut på tiden med nästkomande pga utav min mens som är väldig oregelbunden. Men i oktober-07 så fick vi negativt test på vårt sista inseminations försök så i december så påbörjade vi vår behandling för IVF och precis idag så fick jag tillbaka ett embyro. Så allt går snabbt (fast det känns som en evighet ibland).
    Men som sagt dom är super goa o tar verkligen hand om en.
    Lycka till!

• Cemman82

Bor förvisso i Lund... Men vi gjorde vår utredning på Lunds lasarett,men behandlingen bekostade vi själva ¨på Curakliniken i Malmö... Dom är jätterara där!!! =) Om vårt försök nu i Februari inte går så får vi även våra 3 landstingsfördök där. Känns tryggt! =) Kan varmt rekommendera dom!

Lycka till!

Svar på tråden Ni som bor i Malmö - var gör man en första utredning? Lansting, privat?