• Qliana

Tips!! Lättare att "lämna blod" om man är svårstucken.

Hej!

Jag är otroooooligt svårstucken!! Har små blodkärl och är livrädd. Ofta får de sticka mig flera gånger, rota runt med nålen för att blodkärlen sticker iväg.

Idag träffade jag en sån fantastisk person som lärde mig följande:
    Ta en plasthandske med varmt vatten. Lägg lite papper runt handsken. Sedan lägger man denna på lämplig plats -handen eller armvecket. Man kan också samtidigt dricka varmtex te eller varmt vatten kanske.
    Detta gör att blodkärlen blir framträdande och åtmindstone jag blev LÄTTSTUCKEN!!!! Hon träffade rätt på en gång vilket var en otrolig lättnad för mig.

Så ni som är svårstuckna - TESTA!!!!

/Q

• Svar på tråden Tips!! Lättare att "lämna blod" om man är svårstucken.
  • AmMoE

Åh, det ska jag ha i åminne nästa gång jag ska stickas! jag har otroligt svåra kärl, de rullar bara i väg och jag svimmar nästan varenda gång jag blir stucken Skriver ut ditt tips och tar med mig till vårdcentralen nästa gång. Tack

• Qliana

Glömde säga: Jag satt med detta 5-10 minuter innan hon stack mig.

• Mirris

Så gör dom alltid med mig när det är "sprutdags".. jag är så rädd, mina stackars små kärl dom gömmer sig.

Dom har alltid ett helsike med mig och sprutor.. svimmar nästan bara jag ser en.. och sen måste dom alltid sticka flera gånger för att hitta nåt blod.
    Så då brukar dom fylla en sån där handske med jättevarmt vatten som dom sitter med en stund.
    Sen brukar jag dela med mig av mitt blod. Motvilligt men ändå.

• trollets mamma

Hm! Finns det hjälp för oss svårstuckna?!
    Det har alltid varit läbbigt att bli stucken men när jag låg inne och fick första barnet och det blev en längre sjukhusvistelse har jag blivit riktigt rädd för stickandet. Ibland känns det som om folk chansar och sticker till. Jag tror att de nästan aldrig lyckats att hitta rätt genom att rota runt. Blir så less när de ska fortsätta och gräva- det gör ju så ont!!
    Träffade nu sist en barnmorska som sa att hon inte ville sticka på måfå utan verkligen tro sig ha en chans att lyckas. Hon satsade på handen (!) men det gick mycket bra faktiskt.

• Pink Rose

Smarta idéer för en vecka sedan var jag och blev stucken också.... Men hon hade jättebra tips, hon blåste upp en blodtrycks"grej" precis som man gör när man ska ta blodtrycket, men hon lät den sitta kvar en stund medans hon letade efter mina kärl. Och tydligen gör det att de stannar kvar och är stora. Sedan tog hon av den, och stack... å det gick hur bra som helst. Jag är annars en som de får sticka i varje finger,

Svar på tråden Tips!! Lättare att "lämna blod" om man är svårstucken.