• fritzie76

Altan i öster/norrläge

Skulle ni kunna tänka er att köpa ett hus som bara är altan i öster eller norrläge? Jag skulle inte vilja göra det då jag vill ha eftermiddags/kvällssol.

Men jag är intresserad över hur andra resonerar om hur viktig läget på huset är?

• Svar på tråden Altan i öster/norrläge
  • Pikku Enkeli

Vi har altan i östläge och det brydde jag mig inte om vid köpet. Kan kanske bygga nån uteplats på nåt soligt ställe om jag vill.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • olpansfamilj

sånt är jätte viktigt för mig och sånt brukar de flesta bry sig om, speciellt om man inte kan ha uteplats någon annanstans...

• fritzie76

Det är så att några bekanta har byggt nytt hus nu och de kommer bara ha altan i österläge. De säger att de fick den tomten de ville och det tycker jag verkar lite konstigt.

Jag skulle personligen inte vilja bygga ett hus om jag fick en tomt som gör att jag inte kan ha altan i söder/västerläge.

• olpansfamilj

nej det är ingen hit direkt och det påverkar självklart framtida köpares intressen.

• fritzie76

Ja, jag tycker också att det skulle påverka husets värde.

De som bygger på granntomten har lagt sitt hus med gaveln ut mot vägen. Då kan de ha altan mot söder. Det enda är att det känns som att det tar mer av tomten, den blir mer uppdelad och sen är det ganska trångt mellan husen så jag undrar hur det kommer bli. Kanske grannhuset kommer skugga deras altan...

Svar på tråden Altan i öster/norrläge