• laura caudwell

ge mosad banan till snart tre månaders bebis.

kan man ge en liten tesked mosad banan till en 2 och en halv månad bebis, jag åt ett päron en gång och sen pussade jag henne så att hon fick smaka lite grann. hon verka gilla det. eller ska jag vänta tills hon blir 3`? då kan ma ju börja med lite pure..

• Svar på tråden ge mosad banan till snart tre månaders bebis.
  • Valkyriah

Skulle nog väntat ett par månader till så man vet att magen är redo för fast föda.
    Sen skulle jag rekomendera att inte börja med något sött till att börja med,utan kanske mosad potatis eller palsternacka.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Kickan 84

Är väl 4 mån de säger på BVC, som tidigast... men hur man gör med det där måste man nog känna efter själv.

• Jillsan7003

Varför så bråttom? Vänta.

Sedan har Valkyriah givit dig ett bra svar och mkt bra tips.

• laura caudwell

varför? joo för hon verkar tycka det är gott!!

men kanske bäst att vänta. min barnsköterska säger att man kan ge dom lite frukt pure när dom är tre månader, men det är typ en tesked en gång i veckan.

• Meus Veritas

ja men om hon skulle tycka att choklad tex är gott skulle hon få det då?
    Hoppar inte på dig, är bara en enkel fråga på din förklaring.
    Man ska va rädd om dom små magarna............

• Karpet

Nej, det är för tidigt att börja introducera fast föda. Vänta tills att hon är åtminstone 4 eller helst 5 månader. Så länge hon är nöjd och glad med födan hon får nu så behöver du ju inte börja få henne intresserad utav söta frukter t ex. Enda anledningen till att du ska veta att hon vill ha banan är ju i så fall att du redan gett henne banan, vilket är för tidigt för hennes lilla mage.

• Karpet

Nej, det är för tidigt att börja introducera fast föda. Vänta tills att hon är åtminstone 4 eller helst 5 månader. Så länge hon är nöjd och glad med födan hon får nu så behöver du ju inte börja få henne intresserad utav söta frukter t ex. Enda anledningen till att du ska veta att hon vill ha banan är ju i så fall att du redan gett henne banan, vilket är för tidigt för hennes lilla mage.

• laura caudwell

men choklad och banan är väl för fan en ganska stor skillnad.
    jag ville ge banan till min dotter för vissa säger att det är okey, det är inget jag har hittat på själv om du tror det.

• Lejonmor

Hej! Jag förstår att du ställer frågan.

Men jag undrar "vems behov är det att din bäbis ska få banan"? Det är inte ditt barns skulle jag säga, utan snarare ditt eget. Du tror att du gör något bra.

Men om du ser till ditt barns bästa så tänker jag på två saker. 1) Banan är för sött att börja med. I latinamerika där jag har rötter, avråder man att ge banan för tidigt för då blir dom vana vid sött. Det är som att ge dom socker i vällingen...

2) Barns tarmar och magar är oerhört ömtåliga och många experter menar att det till och med är för tidigt att ge dom morotspuré vid 4 månader. Många rekommenderar att vänta till 6-8 månaders ålder med lite morots saft och lite morots puré, kanske äppelpuré. Morot och äpple har perfekt typ av fibrer som de små tarmludden inte tar skada av, givet att du inte börjar före 6 mån. ålder. Jag vet att många inte håller med mig. Men jag har valt att gå denna linje, och vår lille son har hela tiden följt sin kurva. Det är det viktigaste.

Ha tålamod och tänka på ditt barns behov, istället för ditt eget, även om du tänker att du gör det av kärlek till ditt barn!

lycka till!

• Meus Veritas

vad hetsar du upp dig för?
    Jag jämförde bara din teori om att hon skulle få för att hon tyckte om, inte om det var nyttigt eller inte. Och det finns ingen anledning att svära åt mig.

• laura caudwell

Tack, det var det jag ville veta. Tack så mycket!

Lejonmor skrev 2007-12-03 16:39:52 följande:
    Hej! Jag förstår att du ställer frågan. Men jag undrar "vems behov är det att din bäbis ska få banan"? Det är inte ditt barns skulle jag säga, utan snarare ditt eget. Du tror att du gör något bra. Men om du ser till ditt barns bästa så tänker jag på två saker. 1) Banan är för sött att börja med. I latinamerika där jag har rötter, avråder man att ge banan för tidigt för då blir dom vana vid sött. Det är som att ge dom socker i vällingen...2) Barns tarmar och magar är oerhört ömtåliga och många experter menar att det till och med är för tidigt att ge dom morotspuré vid 4 månader. Många rekommenderar att vänta till 6-8 månaders ålder med lite morots saft och lite morots puré, kanske äppelpuré. Morot och äpple har perfekt typ av fibrer som de små tarmludden inte tar skada av, givet att du inte börjar före 6 mån. ålder. Jag vet att många inte håller med mig. Men jag har valt att gå denna linje, och vår lille son har hela tiden följt sin kurva. Det är det viktigaste.Ha tålamod och tänka på ditt barns behov, istället för ditt eget, även om du tänker att du gör det av kärlek till ditt barn!lycka till!
  • sessan00theodorsmamma

min son har fått banan sen han va tre månader. inga problem att få i honom sånt som inte är sött.. varför ska dom inte kunna få sånt som dom tycker är gott? istället för att klökas varje gång man ger dom potatis eller nått sånt. känn efter själv när det passar att ge lite smakisar å lte frukt.

• Eliandosmamma

jag har en son på 3 mån och jag har också börjat med morotspure...en liten tesked en till två gånger i vecka hadde jag tänkt mig....alla får göra som de vill med sina barn och det var inga problem med det när jag berättade på bvc...och jag kan säga att jag gjorde samma sak med mitt första son...och han är en frisk och glad kille på snart 3 år!!!

• laura caudwell

ja precis. dåså. trode att världen hade blivit tokig, haha. skönt att höra. Men jag ska nog vänta tills hon är tre månader. och om hon får ont i magen kanske jag ska vänta ännu längre. vi får se. jag har inte brottom, men det är ju att visa henne att det finns andra smaker och upplevelser.

• laura caudwell

hon är 3 månader 1 och en halv vecka.

Svar på tråden ge mosad banan till snart tre månaders bebis.