Hej! Jag förstår att du ställer frågan.
Men jag undrar "vems behov är det att din bäbis ska få banan"? Det är inte ditt barns skulle jag säga, utan snarare ditt eget. Du tror att du gör något bra.
Men om du ser till ditt barns bästa så tänker jag på två saker. 1) Banan är för sött att börja med. I latinamerika där jag har rötter, avråder man att ge banan för tidigt för då blir dom vana vid sött. Det är som att ge dom socker i vällingen...
2) Barns tarmar och magar är oerhört ömtåliga och många experter menar att det till och med är för tidigt att ge dom morotspuré vid 4 månader. Många rekommenderar att vänta till 6-8 månaders ålder med lite morots saft och lite morots puré, kanske äppelpuré. Morot och äpple har perfekt typ av fibrer som de små tarmludden inte tar skada av, givet att du inte börjar före 6 mån. ålder. Jag vet att många inte håller med mig. Men jag har valt att gå denna linje, och vår lille son har hela tiden följt sin kurva. Det är det viktigaste.
Ha tålamod och tänka på ditt barns behov, istället för ditt eget, även om du tänker att du gör det av kärlek till ditt barn!
lycka till!