• Kvirre

Slingerkrasse

Är det någon som vet hur hög slingerkrasse blir? Jag skulle vilja att den klättrar utmed vägg och tak på min balkong.

• Svar på tråden Slingerkrasse
  • emsipemsi

Det finns olika sorter. Jag har sett en som åtminstone blev två meter. Själv tog jag fel och fick en sort som blir 75 cm hög.

• Peki

Vet tyvärr inte. Jag har försökt få den att slingra men rådjuren äter upp den så fort den tittar upp

• ärtprinsessan

Min blev inte så hög, men jag ledde den in mellan staketspjälorna och det blev en cool vägg av grönt ganska så fort. Ett hett tips om du vill ha något som växer fort och blir lummigt är blomsterböna.

• Sammet

Humle klättrar snabbt. Men den är ju inte så färgglad

• Peki

Intämmer med ärtprinsessan, blomsterböna är jättebra, men se till att du får tag på den höga. Den har fina blommor, växer mycket och bönorna som kommer är dessutom goda att äta. Det är som skärbönor.

• OZgirl

Jag har just satt indiankrasse i en kruka. På påsen står det att den blir 2 m hög. Den är blomrik och vacker, man kan äta både blommor och blad!

• ärtprinsessan

Aha, indiankrasse lät skoj, det ska jag pröva!

• Kvirre

Tack för era svar. Jag trodde att slingerkrasse och indiankrasse var samma sak, men det stämmer kanske inte?

• Pysse

Ett annat tips om du vill ha något som slingrar snabbt är pumpa. Kan man odla i en stor hink på balkongen. Singrar så snabbt att man är rädd att man skall fastna om sitter där en kväll. Får stora gula blommor.

• Peki

Tille: Slingerkrasse är en indiankrasse som växer och blir lång, till skillnad mot låg indiankrasse som mer växer i "tuvor".

Blommorna smakar lite som vanlig krasse. De blommor jag lyckas rädda från rådjuren har jag i sallad.

Svar på tråden Slingerkrasse