• Maria40

Vill ha ljusbelysning ute, har inget träd, var?

Jag vill också ha fina ljusslingor utomhus. Vi har dock inget träd/buskar att hänga ljusslingorna på. Bara gräsmatta.

Har ni tips på hur man får upp en slinga på "ingenting" - inser att man måste köpa/skapa någon form av ställning, men vad och var?

• Svar på tråden Vill ha ljusbelysning ute, har inget träd, var?
  • Nyfiken gul

har ni ingen altan eller balkong??

Ser många där jag bor som har satt ljusnät mellan entre-trappräcket och själva taket över ingången..

i ett område med många radhus och carportar är det många som hänger ljusslingor under själva takrännan, på utsidan kring fönstrena eller helt enkelt lindar in en stor buske typ cypress, en eller dyligt...

• Äventyr

Köp en gran! 59 kr på Bauhaus tex.

• Maria40

Nej, vi bor i hus. Vi har en altan, men har inte hunnit sätta upp något räcke runt ännu (ganska ny altan).

• Maria40
    Äventyr skrev 2007-12-03 17:05:04 följande:
    Köp en gran! 59 kr på Bauhaus tex.
    ..och "köra ner" den i gräsmattan, eller? Håller den för blåst och väder?
  • Linda1976

Köp en stooor kruka och sätt en en i. Eller en på varje sida om dörren?

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Love4cats

Att lägga granris i blomlådor och lägga ner slingan i är fint. Men då är frågan; Vill man göra hål i fasaden eller har ni det sen tidigare?

Vi har kapat ner en hägg där vi brukar ha slingan men vi hittade en liten gammal tall som vi har haft som fågelträd ett tag innan vi flyttade fröautomaterna. Det trädet kommer vi använda till slingan i år.

En del har slingan eller ljusslang runt flaggstolpen men det tycker inte jag är snyggt.

*Den väntar på nåt gott...
  • Love4cats
    Linda1976 skrev 2007-12-03 17:08:34 följande:
    Köp en stooor kruka och sätt en en i. Eller en på varje sida om dörren?
    Enar är ju jättefina
  • Maria40

Ni har bra förslag.

Men, jag är ju egoist och vill ha belysningen på baksidan (altansidan med trägolv och gräsmatta). Annars så ser jag den inte själv.

• Bling1975
    Maria40 skrev 2007-12-03 17:06:15 följande:
    ..och "köra ner" den i gräsmattan, eller? Håller den för blåst och väder?
    Finns julgransfot för utomhusbruk ( tex Bahaus 149:- ), de håller fint.
    Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • Maria40

En en kanske är en ide, i en stooor kruka med något tungt i botten så den håller för blåsten (vi bor i ett "blåshål" med periodvis kraftiga vindar).

• Linda1976
    Maria40 skrev 2007-12-03 17:13:20 följande:
    Ni har bra förslag. Men, jag är ju egoist och vill ha belysningen på baksidan (altansidan med trägolv och gräsmatta). Annars så ser jag den inte själv.
    Ja, och där går det väl bra att ha stor kruka med en en i?
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Zimlis

Våra grannar har helt extremt med julbelysning - utan träd. De har virat kring staket, kring altanstolpar, satt upp en påle med julbelysning - det blingar som bara den där - ett måste att gå förbi när jag är ute med hunden

• ming

Runt dörren, på stuprännor, på "taket" över dörren (om ni har sån), på trappräcket...

• Maria40

Ha, ha, ser det framför mig. Vårt hus och tomt upplyst a la usa-stuk....har sett att de har små tåg och spår där tomten åker omkring upplyst.

Har inget staket heller men lite andra pinnar finns ju faktiskt nerkörda här och där, dessa kanske går att använda till något nyttigare än att de "bara" står där. Borde kunna fungera att dra från någon av dem till någon annan..... Hmmm funderar.....

• Love4cats

Det är härligt att se en del hus. Ett här i strax utanför centrum har slingor runt hela huset. I form av hjärtan, rosetter, renar osv. Hela huset lyser. Du får göra en "Päron till farsa firar jul"

• Maria40

Massa beslysning ska det nog bli så småningom när jag väl kommit igång att skapa.
    Tänk så glada grannarna och elbolaget blir

• Äventyr

Ja, som nån skrev ovan så funkar det fint med en julgransfot för utomhusbruk. Vi har haft vår gran i några veckor nu och den har inte blåst omkull!

• Maria40

Har ni en riktig gran?
    Har funderat på utomhusjulgransfoten med en plastgran (för viktens skull = håller bättre uppe mot blåst).

• Önskan

JAg skulle nog köpa en sån där större en och linda runt och sätta i en tung kruka. Eller två.

Appropå USA-inspirerade dekorationer: Här är folk väldigt kreativa och har sånadär vidriga flerfärgade lampor och en del har såna som blinkar i olika rytmer....*ryser*. Får nästan anfall när jag tittar på dem...

• Äventyr

Vi har en riktig gran. Men vi har lagt betongplattor på julgransfoten som stöd, det behövs.

Annars bör det ju funka att kila ner den i en eventuell gräsmatta. Granar på offentliga platser ramlar ju sällan ner.

Svar på tråden Vill ha ljusbelysning ute, har inget träd, var?