Hur gör ni med "dåliga" vänner?
I våras blev jag mycket osams med en väninna och i en diskussion framkom att vi har olika åsikter som skiljer sig. Mina är äldre och mer mjuka i inställningen hon är svart och vit, antingen eller. I allafall kunde hon inte acceptera mina åsikter och bröt bekantskapen. Vägrade komma på samma fest som jag (för att jag var där) och vi hade ingen mer kontakt. Jag blev hemskt sårad för jag tyckte mycket om den här personen men deklarerade att jag anser att man kan vara vänner trots att man har olika åsikter. Det accepterade inte hon och så var den sk vänskapen borta. Nu har jag en väninna som sitter mitt i kläm mellan oss och ibland umgås med mig eller henne och nämner inget för någon av oss. Jag tycker allt det här är så jobbigt. Jag mår fortfarande dåligt av att vara "osams" med en person som jag inte tyckte jag blev osams med. Just nu har jag nått så långt att jag anser inte att vänner över huvud taget handlar som hon gjorde och säger upp bekantskapen på ett sånt vis. Det hör inte till vänskap enligt mig. Men likväl är jag olycklig då vi har alldeles för mycket gemensamma bekanta som vi umgåtts med i gäng och tränar på samma ställen.
Jag vill inte längre bli vän igen med henne eftersom jag då skulle oroa mig för hur hon skulle behandla mig -ifall jag skulle göra något som inte passar. Jag har få vänner som jag umgås med men många bekanta. Ibland så svämmar jag över av ledsemhet för hur jag blivit behandlad men jag tänker inte ta upp kontakten som sagt med anledning av hur hon har betett sig. Dessutom anser jag lätt tar till mer våldsamma metoder än vad som krävs i uppfostran.
Hur blir man fri den bitterhet som skapas av saknad och sorg efter en person som igenligen inte var värd det. Utan visade sig vara en person som förmodligen är väldigt osäker och därefter gör människor illa. Ibland kan jag känna så att jag önskar henne allt ont hon kan få medans jag realistiskt inser att det bästa för alla är om det går bra för henne, för att önska allt illa till någon är inte snällt och så vuxet. Det är så jobbigt att hantera alla känslor från hat till saknad till avsky och sorg.
Hur gör ni?