• Tjinnill

"platta" vårtor...

Hjälp.. hur ska detta gå..

Min son är nu 5 dagar.. men konstigt nog har jag redan ångest och känner mig stressad över att ta bort amningsnappen för att börja träna direkt på mina platta vårtor..
    Han har fått tag ngn gång men släpper och har svårt att hitta..

Någon som känner igen sig eller varit med om detta som har ngt råd? Han borde väl bli bättre på detta med tiden.. elller??

• Svar på tråden "platta" vårtor...
  • Madge

Låt det ta tid! Jag ammade med amningsnapp ett tag, sen helt plötsligt funkade det utan. Dottern viftade loss den med armen och jag hann inte sätta tillbaka den innan hon sög tag igen...

• Ia o Puh

Hej! Amningsnapp kan du hålla på med hur länge du vill...Har två kompisar med lika "problem" som du och deras BVC sa att man kan amma med amningsnapp hela tiden om man själv tycker att det är OK!

• idacathrine

Har du testat 'hamburgergreppet'?

• idacathrine

Tycker inte att du behöver känna dig stressad om det fungerar,
    men om du vill bli av med nappen nu så kontakta amningscentrum så kan dom kanske komma med bra tips och titta på er när ni ammar.

• ploppen

Det blir absolut bättre med tiden. Dels för att han formar bröstvårtorna när han suger genom amningsnappen, och dels för att det blir lättare för honom att få tag när han får lite större mun.

Vi hade exakt samma problem i början. Så småningom började jag ta bort amningsnappen när han sugit några minuter, då hade han lättare att få tag och fick också i sig bättre med mat då han slapp suga genom nappen. Vart efter gick det lättare och lättare. Nu tar han bröstet helt själv, utan amningsnapp. Det tog ett tag, men det lönar sig att vara envis.

• Marre78

Hej!
    Jag ammade men amningsnapp de första 5-6 veckorna. Sen var det jag som bestämde att den skulle bort...och visst var det kämpigt men det gick till slut.
    Jag kämpade utan amningsnappen dag som natt och vid alla måltider. Jobbig men värt det eftersom den jäkla nappen alltid lossnade och jag fick mjölk över hela mig.
    Vissa gånger provade jag bara en stund och andra gånger lite längre. När jag märkte att min som blev för frustrerad när han inte fick i sig nån mat så satte jag dit nappen och han fick äta sig mätt.
    Det som till slut gjorde att han fick tag om mitt bröst var att jag provade baklängesamma utan nappen. Det gjorde att jag lättare kunde "styra in honom" mot bröstet och att han fick ett bättre grepp. Ibland fungerdea det inte så då åkte nappen på igen men nästa gång gick det bra.
    Efter ca 2 veckor kunde jag amma utan napp.

Lycka till!

• buffen

jag hade oxå amningsnapp pga för platta vårtor... lite jobbigt om man var borta och hålla på och krångla, men börja med nappen på och vid ett lugnt tillfälle så tar du av den, det är ovant både för dig och för barnet men efter ett tag funkar det. jag hade nappen i fyra månader av 6 tror jag. hoppas du klara det snabbare än mig, lycka till!!

va menar marre78 med "baklängesamma"

• Ellpi

Ta det lugnt och försöka slappna av! Är själv (var) en plattis ( ) och jag ammade sonen utan problem och jag behövde aldrig använda amningsnapp.

• Marre78

Med baklängesamma menar jag att man vänder på barnet vid amning åt "fel håll", d.v.s. att barnet ligger vid mammans sida med benen under mammansarmhåla, mot ryggen. En jättebra teknik enligt mig.

• annnniz

Jag har oxå amningsnapp och var ibörjan oxå stressad över att få bort den för att kunna amma på riktigt men nu är tösa 12 veckor och jag kan fortfarande inte amma utan nappen..det funkar bara inte..Har försökt att pumpa först så vårtan kommer ut lite(funkar inte) har försökt att först amma med nappen och sedan ta bort den(funkar inte) nu har jag gett upp och försöker inte längre, ibland nån gång tills jag inser att det inte funkar...men har blivit väldigt smidig med amningsnappen så folk märker typ inte att man anväden en...så så för det vara...hellre amningsnapp och kunna amma än inte alls...men hoppas det ordnar sig för dig...är ju ändå som sagt enklare/smidigare utan napp...

Svar på tråden "platta" vårtor...