• mandala

Någon som har en kinesisk nakenhund?

Tycker dessa kinesiska nakenhundar e så fina/coola. Min man e allergisk mot katter o hästar (o lite annat) men är uppvuxen med hund men samtidigt är det ingen garanti. Han kan ju bli allergisk. Nu har jag hört att man kanske kan låna hem en hund för att testa? Är det någon som gjort det?

Någon med allergi som klarar ha dessa hundar?

Någon som vet vad priserna ligger på med en som har stamtavla?

Tänkte att jag ska börja läsa lite om dem och hoppas detta är en hund för oss

• Svar på tråden Någon som har en kinesisk nakenhund?
  • Cad 1955

Har en släkting som har en.
    Hon betalade 12000 för sin hund, ska tydligen ha fin stamtavla.
    /Cad

• mandala

Ok, vad bra, tack för infon

Kännss om det är svårt att veta var man ska vända sig. Vilken uppfödare som är bra. Men det kanske bara är att ta kontakt med lite olika.

• Linnea Eriksson

Jag köpte min lilla nakenfis när jag bode hemma hos mina föräldrar, min bror är nämligen redigt allergisk mot pälsdjur, pollen och massa annat. Men han klarar av lilla vovven.

10.000 gav jag för min lilla prinsessa med avelsförbud men fin tavla.

Vänd dig till chinese crested club för att få tag på bra uppfödare, de hjälper gärna till.

Sen kan jag ju nämna att nästan alla jag frågade om lämplighe i stor familj sa att de är enmans hundar, men när jag bodde hos mina föräldrar var vi 3 vuxna och 4 barn och det gick jätte bra, minsta brorsan och hunden var som ler och långhalm, gjorde allt tillsammans. så det är en kanon hund även i småbarnsfamiljer.

Hoppas det var till lite hjälp iaf.
    MVH Linnea

• mandala

Tack, det var jättebra info. Vet en som bor nära oss som fick sina valpar idag. Ska höra efter lite och se om vi får komma o kika på dem. Den kenneln finns inte med på den sidan som du länkade till, vet bara var de bor ifs, vet inte vad den heter. Man får väl se om de är bra ändå.

Men varför blir det avelsförbud?

Bra att den funkade även i större familj. Vi har ju två mindre barn.

• AJS

Har en bekant med en powder puff, dvs nakenhund men med päls, jag som allergiker tål den hunden hyfsat bra.En helg som hundvakt går bra men efter 3 -4 dagar börjar jag känna av allergin.

• ThatsHot

vi har 2 puffar (med päls) jättefina sambon är allergisk men tål

• Linnea Eriksson

På min tik satte de avelsförbud för att hon hade ett navelbråck vid första besiktningen, jag köpte dock inte Disa förrän hon var 6mån och hon skulle egentligen besiktas om men uppfödaren jag köpte av gjorde aldrig det utan satte bara avelsförbud utan att höra med ccc eller veterinär.
    Så jag gjorde ny besiktning när jag köpt henne och då gick hon igenom utan anmärkning.
    Så det är egentligen helt obefogat med ett avelsförbud, men uppfödaren kollade inte upp saken när hon växt klart.
    Har för övrigt haft jätte mycke problem med uppfödaren, skulle ha hört med ccc om bra kennlar först....
    Lätt att vara efterklok.

• Ofeliaa

Jag har köpt min tik med avelsförbud pga underbett för 8000kr, även hon har en eftertraktad stamtavla.

• mandala

Jaha så det kan bli det. Eller blir kanske lätt avelsförbud så det bara e de "bästa" som ska avlas, i deras ögon. Men dumt att de inte kollade upp mer med din Linnea Eriksson.

Jag vet inte om jag vill ha hane eller hona. Finns nackdelar med båda, tänker på löpning och hanilskna. Men det kanske inte är så jobbigt med löpande tikar. Nog värre med hanilskna.

Funderar lite fram o tillbaka. Får se om jag kommer hem till den där uppfödaren snart o kika. Nu är de bara 1dygn gamla så det är nog inte mkt att kika på då

Svar på tråden Någon som har en kinesisk nakenhund?