vad göra av trasiga pepparkakor ?
jag har en stor burk med trasiga pepparkakor , så min fråga är vad kan man göra av dom ? finns det några smariga recept ?
jag har en stor burk med trasiga pepparkakor , så min fråga är vad kan man göra av dom ? finns det några smariga recept ?
Glögg- och pepparkaksbollar
Ingredienser:
200 g pepparkakor
50 g smör
30 g mandelmassa
2 msk glögg
Att rulla i
100 g Ljus Choklad
finsmulade pepparkakor, körda i mixer eller med mixerstav
2 msk kakao
Smula sönder pepparkakorna och blanda med smöret, glöggen och mandelmassan till en jämn deg. Smält Ljus Choklad i ett vattenbad. Rulla bollar av degen och ställ kallt. Rulla bollarna i den smälta chokladen och därefter i pepparkakasmulorna som blandas med kakaopulver och ställ svalt på ett smörpapper.
Äta kanske....
cheescake
krossa och ät på glass-gött värre
tunnbrödsrullar, med philadelphia, grönmögelost och krossade pepparkakor, rulla ihop och skär små bitar!
det sas i en annan tråd för inte så längesen att man kunde ha dem på filen..
blanda ner i glass gärna med lite rostade mandelspån och russin
maddemamman- hur gör man cheescaken , det låt ju mumsigt .
och dom där glöggbollarna ska absolut provas .
Använd som ströbröd till sockerkakor!
vombell- mycket gott i den tråden , tack
Finkrossa dem och rör ner i mjuk vaniljglass ihop med saffran, stött och utrört i lite varmt vatten. Rör till glassen är jämnt gulfärgad, frys in en stund igen. MUMS!
här e ett recept från leilas kök.
Pepparkaksglass med kardemumma fudge
Ingredienser
2 dl vispgrädde
0.5 tsk kardemummakärnor
200 g mörk kvalitetschoklad eller mjölkchoklad
1.5 l mjuk vaniljglass
150 g pepparkakor
Frukt eller färska bär till servering
Gör så här
1. Krossa kardemumman och koka upp den med grädden. Hacka chokladen grovt och smält den i grädden.
2. Varva glassen med krossade pepparkakor och fyll i glas, toppa med den varma såsen och garnera med frukt eller bär.
Vi brukar ha krossade pepparkakor pa mannagrynsgroten!