• Anonym

inte råd att köpa julklappar?

Finns det någon här som inte har råd att köpa julklappar till sina barn?eller släktingar?
    jag har tyvörr ej detta alls..har 3 barn på 1 månad,3&4 år....nån som kan komma med tips?
    har typ 0 kr till julklappar..lever på soc..

• Svar på tråden inte råd att köpa julklappar?
  • korven72

Man kan ju tänka att du borde haft lite framförhållning och lagt undan några kronor varje månad till detta.

Bebisen kommer ju inte direkt sakna julklapp så du kan ju koncentrera dig på dom större barnen. Försök skrapa ihop lite pengar genom att sälja nåt som du inte behöver. Man kan slå in paket i tidningspapper och sätta fina band på för att de ska bli lite festliga...

• Anonym (Soc)

SÖK bidrag för julklappar, ja vet att man kan skriva de på ansökan och att dom BÖR bevilja de eftersom alla har rätten att kunna fira tex jul.

Tror de e nån 500 ring  / barn.

Annars tycker jag att du ska vända dit till kyrkan då dom brukar ha en fond för ensamna eller panka familjer :)

Kram

• Anonym
    Anonym (Soc) skrev 2007-12-03 21:35:28 följande:
    SÖK bidrag för julklappar, ja vet att man kan skriva de på ansökan och att dom BÖR bevilja de eftersom alla har rätten att kunna fira tex jul.Tror de e nån 500 ring  / barn.Annars tycker jag att du ska vända dit till kyrkan då dom brukar ha en fond för ensamna eller panka familjer :) Kram
     har precis börjat gå på soc å visste ej man kunde söka sådant..tack..men kyrkan..kan man få pengar av dom???
  • Anonym (Soc)
    Anonym skrev 2007-12-03 21:36:27 följande:
     har precis börjat gå på soc å visste ej man kunde söka sådant..tack..men kyrkan..kan man få pengar av dom???
    Ja de kan man.

Endel har så att man får som nån slags rekvisition oxå.

Men de spelar ju ingen roll :)

Huvudsaken att barnen blir glada
  • Anonym (2)

Svenska Kyrkan har olika fonder som man kan söka bidrag från. Ta kontakt med din lokala församling, dvs där du bor, så försöker de säkert hjälpa dig. Lycka till och god jul!

• Anonym

Bebisen bryr sej ju garanterat inte om ifall h*n får några julklappar eller inte. De båda större barnen kanske får från mor- och farföräldrar eller så iallafall.
    Jag tycker att det är synd att man ska behöva känna sej tvungen att köpa en massa saker även om man inte har råd.
    Jag har hittat massa fina grejor på loppis (för nästan inga pengar alls) o det duger gott att ge bort.

• Linlugg

Jag har ett jättebra tips!

Jag kallar den "Upplevelseboxen"
    Du gör en fin ask och fyller den med kort som kan bytas mot upplevelser. Det kan vara:
    - En glass ur frysen
    - En filmkväll med popcorn
    - Bada med jättemycket skum i badet
    - Mamma förvandlas till häst
    - Spelkväll med hela familjen
    - Småflätor i håret
    - Ett besök på badhuset
    - Ett kojbygge i vardagsrummet
    - Valfri middag en gång
    - En tablettask

Du förstår upplägget
    Om man lägger ned lite tid på att dekorera asken och korten är detta en bra present som räcker länge och brukar uppskattas. Dessutom brukar barnet uppskatta att själva få välja när man ska få en liten upplevelse.

Hoppas julen blir fin!!!

.¸¸.·´¯)Linlugg
  • Anonym
    Anonym skrev 2007-12-03 21:30:34 följande:
    Finns det någon här som inte har råd att köpa julklappar till sina barn?eller släktingar?jag har tyvörr ej detta alls..har 3 barn på 1 månad,3&4 år....nån som kan komma med tips?har typ 0 kr till julklappar..lever på soc..
    är det såhär specifikt denna månaden eller har du aldrig några pengar över?
  • Anonym

e nästan jämt så:(...

• jenny99

Sök kyrkan eller fonder,där får många extra pengar.
    Ring kyrkan redan idag.Dom är otroligt snälla.

• Vivaldi
    Linlugg skrev 2007-12-04 19:58:46 följande:
    Jag har ett jättebra tips!Jag kallar den "Upplevelseboxen"Du gör en fin ask och fyller den med kort som kan bytas mot upplevelser. Det kan vara:- En glass ur frysen- En filmkväll med popcorn- Bada med jättemycket skum i badet- Mamma förvandlas till häst- Spelkväll med hela familjen- Småflätor i håret- Ett besök på badhuset- Ett kojbygge i vardagsrummet- Valfri middag en gång- En tablettaskDu förstår upplägget Om man lägger ned lite tid på att dekorera asken och korten är detta en bra present som räcker länge och brukar uppskattas. Dessutom brukar barnet uppskatta att själva få välja när man ska få en liten upplevelse.Hoppas julen blir fin!!!
    Vilken KANON ide!
  • sötkaka
    Linlugg skrev 2007-12-04 19:58:46 följande:
    Jag har ett jättebra tips!Jag kallar den "Upplevelseboxen"Du gör en fin ask och fyller den med kort som kan bytas mot upplevelser. Det kan vara:- En glass ur frysen- En filmkväll med popcorn- Bada med jättemycket skum i badet- Mamma förvandlas till häst- Spelkväll med hela familjen- Småflätor i håret- Ett besök på badhuset- Ett kojbygge i vardagsrummet- Valfri middag en gång- En tablettaskDu förstår upplägget Om man lägger ned lite tid på att dekorera asken och korten är detta en bra present som räcker länge och brukar uppskattas. Dessutom brukar barnet uppskatta att själva få välja när man ska få en liten upplevelse.Hoppas julen blir fin!!!

Det här gillade jag. Låter jättekul

God Jul på dig!

• fabri

Linlugg: Vilken fantastisk idé!!!!!

• Anonym (Jag)

Jag är typ pank. Har iallafall köpt för ca 250 kr var till mina barn.
    2åringen får en docka 130kr och en dockparaplysylky 50kr och nappflaska till dockan 30kr och potta till dockan 30kr och en bok 30 kr. 7 åringen får målarset 50 kr, brevpapper 15 kr, halsband 30 kr, hårspännen och tofsar 30 kr, trosor 20 kr, dvd film 60 kr, temugg som de står världens bästa tjej på 30 kr, ett hemma gjort pressent kort på bio o godis tillsammans med mig (som vi gör i slutet av januari när jag fått pengar)tåstrumpor 40 kr.

Tycker jag har handlat bra saker till mina barn i julklapp för att de har kostat så lite...köpte paraplysulkyn o målarsett o brav papaper på öb. Knakse kan va något att kolla på såna affärer lite???

tycker de e tråkigt att julklappar ska va så viktiga.. men de är ju de för barn. Så jag satsar på billiga o lite fler. så de endå är lite paket under granen. Tror mina barn mer uppskattar att få ca 5 paket o öppna en bara 1 paket som e dyrt. iallafall nu när de e så små.

Sen får de även lite av sin mormor o morfar. De brukar få för ganska mycket av dem. En 500 var eller så.

Hoppas de löser sig för dig...

• SilentStar

När får du nästa soc bidrag? efter jul?
    har 0 kr kvar just nu också, men längtar till lönen som kommer den 21 dec, då ska det panikhandlas :)

• Sarah å Leia

Anonym (Jag) skrev 2007-12-05 12:31:03 följande:

Jag är typ pank. Har iallafall köpt för ca 250 kr var till mina barn. 2åringen får en docka 130kr och en dockparaplysylky 50kr och nappflaska till dockan 30kr och potta till dockan 30kr och en bok 30 kr. 7 åringen får målarset 50 kr, brevpapper 15 kr, halsband 30 kr, hårspännen och tofsar 30 kr, trosor 20 kr, dvd film 60 kr, temugg som de står världens bästa tjej på 30 kr, ett hemma gjort pressent kort på bio o godis tillsammans med mig (som vi gör i slutet av januari när jag fått pengar)tåstrumpor 40 kr.Tycker jag har handlat bra saker till mina barn i julklapp för att de har kostat så lite...köpte paraplysulkyn o målarsett o brav papaper på öb. Knakse kan va något att kolla på såna affärer lite???tycker de e tråkigt att julklappar ska va så viktiga.. men de är ju de för barn. Så jag satsar på billiga o lite fler. så de endå är lite paket under granen. Tror mina barn mer uppskattar att få ca 5 paket o öppna en bara 1 paket som e dyrt. iallafall nu när de e så små.Sen får de även lite av sin mormor o morfar. De brukar få för ganska mycket av dem. En 500 var eller så.Hoppas de löser sig för dig...
    Tycker du varit jätte fiffig OCH ekonomisk, det är ju massor, för nästan ingen peng, super bra jobbat av dig tycker jag
  • Anonym

Vår fyraåring får en nerladdad film i julklapp, samt en bok som jag hade när jag var liten, men det gör ju inte honom något att den är begagnad!
    Att köpa julklappar för flera hundra per person har jag inte kunnat göra på flera år! Min man och jag köper något för under 25 kronor till varandra. Förra året fick jag en gratis mp3-spelare med en massa bra musik på. Han fick en skrivbok med massa fint nedskrivna citat av sonen.
    Våra föräldrar får ofta foton, örngott med handavtryck, väl valda antikvariatböcker...
    Det behöver inte kosta så mycket med julklappar!

• Anonym (släkt?)
    Anonym skrev 2007-12-03 21:30:34 följande:
    Finns det någon här som inte har råd att köpa julklappar till sina barn?eller släktingar?jag har tyvörr ej detta alls..har 3 barn på 1 månad,3&4 år....nån som kan komma med tips?har typ 0 kr till julklappar..lever på soc..
    köper man till sina släktingar? det har vi i vår släkt ALDRIG gjort.
  • Anonym
    SilentStar skrev 2007-12-05 12:37:57 följande:
    När får du nästa soc bidrag? efter jul? har 0 kr kvar just nu också, men längtar till lönen som kommer den 21 dec, då ska det panikhandlas :)
    jag kommer att köpa en del julklappar ändå som gär att jag får dra in på maten rejält men det e det värt:)..MINA barn skall i alla få några julklappar...det e dom värda..kan ju ge godis,m.m
  • Anonym
    Anonym skrev 2007-12-05 18:48:22 följande:
    Vår fyraåring får en nerladdad film i julklapp, samt en bok som jag hade när jag var liten, men det gör ju inte honom något att den är begagnad! Att köpa julklappar för flera hundra per person har jag inte kunnat göra på flera år! Min man och jag köper något för under 25 kronor till varandra. Förra året fick jag en gratis mp3-spelare med en massa bra musik på. Han fick en skrivbok med massa fint nedskrivna citat av sonen.Våra föräldrar får ofta foton, örngott med handavtryck, väl valda antikvariatböcker...Det behöver inte kosta så mycket med julklappar!
    vet hur man laddar ner en film på sedan får ut den på skiva:(
Svar på tråden inte råd att köpa julklappar?