• Imse

Insomningssvårigheter hos 7-åring

Vår dotter har svårt att somna in på kvällarna. Vi myser och läser saga och då är hon så trött att hon nästan somnar. Men bara vi säger godnatt så är hon helt plötsligt kissnödig (igen), fastän hon nyss varit på toa. Man går ut från hennes rum och det tar bara en minut så kommer hon ner igen. Men hon blir tillbaka skickad till sitt rum igen. Hon blir arg och säger att man ALDRIG följer med henne upp när hon lägger sig, fast det är något vi gör VARJE kväll. Sen springer hon upp och ner ett antal gånger under kvällen och klockan blir framåt tio innan hon somnar och sen ska hon upp vid sju på morgonen. Hon är helt färdig framåt fredagen men enländet fortsätter varje kväll ändå. Vi har pratat och luskat med henne om det är något som hon är rädd för, orolig för osv. Men hon säger att det inte är något. FInns det någon i samma situation som har några bra tips att erbjuda. Vi orkar inte med detta varje kväll, vi har inget liv längre mycket pga detta. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Insomningssvårigheter hos 7-åring
  • goldcoast

Jobbigt för er alla.

Ni läser saga och så. sen då blir det alldeles tyst i hennes rum?

Min 7 åring lyssnar sen på en cd-saga. Den börjar om igen sen.

Min 7 åring kommer aldrig ner,bara om hon har värk,lider av hemsk växtvärk.

Lycka till!!

• Svensson78

Se mitt inlägg från idag...Inte helt samma sak kanske men vi upplever liknade grej med min dotter, fast på nätterna. Hon håller också på så där då. Jättejobbigt för man vet ju att de inte mår bra av att inte sova ordentligt och samtidigt så blir man ju orolig över att de inte känner sig trygga...

• QuteCat

Vi har oxå en mp3 spelare som sonen kan lyssna på vid läggdax. Han är oxå 7 år men läser själv en stund. Mysbelysning för att inte bli mörkrädd.

• Mammatillfem

Vår sjuårige pojke lägger vi en av oss,kramar och läser saga eller tidning,och sen ligger vi kvar tills han somnat - annars skulle han bli orolig,ledsen,komma upp.

Han kan somna sent med,lägger sig i 21 tiden,inte trött före,ofta är kl närmare 22 när han sover.

Upp 06.45.

Han är vaken 14-16 timmar,sover 9-10 timmar,det är olika.

• Imse

Vad skönt att se att vi inte är ensamma i denna kamp mot sömnen. Vi har äntligen fått ur vår dotter vad det är för fel. Hon tycker att det är läskigt att vi går ner i källaren och tittar på TV och hon blir liggande där uppe alldeles själv och tror att någon ska komma och ta i dörrhandtaget till ytterdörren. Det kändes som en befrielse att bara få veta. Vi fick då komma med ett förslag till henne att när hon har lagt sig så gör vi precis som vanlig och sen går vi ner i vardagsrummet på bottenvåningen och sitter där tills hon har somnat. Visst kommer hon ner men inte allt lika mycket och det har hitills fungerat mycket bra. Men visst försöker hon, hon frågar varje kväll om hon inte kan få sova hos oss, men NEJ. Det blir ju inte så mycket kväll för oss men måste man få bukt på eländet så får man offra sig. Hoppas att allt löser sig för er andra. Jag vet hur ni känner er. Men vi kämpar på, eller hur.

• Ullie78

Vi har precis samma problem med vår dotter,. hon vägrar att sova. DEtta pågår under ett par veckor sedan orkar hon inte mer och då sover hon 15 timmar i sträck. Sedan börjar dettyvärr igen på samma vis. Puh vad det är jobbigt, det tar på hela familjen. Trötta och kinkiga blir vi allihop, och då blir inget annat roligt heller. Vad ska man göra.

• jdg

har 3 barn.7 och 4 åringen sover själva sen i fredags. några sagor och natt lampa funkar för oss.

minstingen får sova med mig.

• Madeluttan

Finns det fler?? Har känt mig ensammast i världen med detta problem!
    Vår dotter är precis likadan, vi läser saga och myser en stund innan godnatt, och sen börjar det, upp upp upp, kommer upp och ska fråga saker, tänder lampan och sitter och leker mm mm. Somnar mellan 22:30-23. Det är hopplöst. Vi vet inte vad vi ska göra heller?? Har pratat och pratat om det fram och tillbaka flera gånger.

Någon sa till mig att 6-7 åringar är i en förpubertlig ålder, att det kan vara därför de håller på så här, att det inte vet vad det är med kroppen!

Men jobbigt blir det!!

Så du är långt ifrån ensam....

~~* ~~ Underbart att vara tvåbarns mamma ~~*~~
  • Sduillght

Ja, kära mammor, ni är inte ensamma om detta fenomen.
    Min dotter som snart är sju år har hållt på med detta spring sen hon var ungerfär 5 år och jag var verkligen trött på det, men nu är det löst sedan ca ett halvår.
    Jag köpte en vanlig väggalmanacka med fina bilder och satte upp i hennes rum. Sen köpte jag såna här stickerark med massor av små klistermärken. Varje morgon när hon har klarat av att somna i sin säng utan spring (hon får självklart komma om hon blir rädd eller är sjuk och dyl)så får hon sätta ett klistermärke på dagens datum. När hon har samlat ihop 20 st så får hon som belöning välja en aktivitet som hon vill göra. Det kan vara tex att åka till badhuset, spela bowling, Mc Donalds, minizoo etc...
    Det har funkat bra för oss.

• lindansare

Även vi kör med ett belöningssystem med vår 5,5 åring. Vi riat ringar för varje kväll hon somnar själv efter boken. Efter tio ringar gör vi något extra roligt som vi kommit överrens om. T ex badhuset, lekland, bio, teater osv. Det har inte fallerat en gång sedan det infördes för en månad sedan. Nu har vi slutat med att rita ringar. Hon har rutinen inne att sova själv och vi har enats om att när hon sover bättre, får mamma och pappa vila mer och alla har ork att oftare göra roliga saker tillsammans på helgerna. Funkar kanon.

Svar på tråden Insomningssvårigheter hos 7-åring