• Bei Bei

Ont på höger sida om magen, som återkommer...

Jag har fått ont i magen på höger sida, sträcker sig som ett ganska brett bälte från sidan fram till naveln. Känns som att det sitter nästan i huden.
    Nu har jag vaknat flera dagar i rad med den smärtan. Så fort jag vänder mig eller sträcker mig lite så kommer en knivskarp känsla i magen.
    Känns nästan lite som träningsvärk (fast rejält ont), men då jag inte tränat är det lite skumt!

Bebisen sparkar som vanligt och verkar nöjd ändå, men jag undrar var smärtan kan vara?`

Hoppas någon har svar.
    //Maria

• Svar på tråden Ont på höger sida om magen, som återkommer...
  • Bei Bei

Sitter de så högt upp då? Visserligen "ploppar" magen verkligen ut nu...
    Och varför bara på höger sida? Känns ju som det sitter mer precis under huden... Usch vad dålig jag är på min mammakropp, men man måste ju fråga, annars får man inget veta

• Frugan

Jag hade också rejält ont i magen just där du beskriver runt v.19. Då jag inte kunde sova pga smärtan och det blev bara värre blev jag intagen i sjukhuset och ordentligt undersökt. De hittade inte orsaken till smärtan men trodde att det berodde på tarmarna som blev klämda på något sätt. Smärtan höll i sig i några dagar och försvann sedan.

Altså det var ingenting farligt men jag blev rejält orolig. Jag tycker att du borde kontrollera saken med din BM eller läkare. För det kan ju vara t.ex. äggstocken som håller på och "hänger" sig (som de misstänkte var orsaken i mitt fall först).

• Pyris

Tycker det låter som ligamenten..det brukar sätta sig på höger sidan. Känns som om en muskel har gått sönder eller nåt tycker jag

• avantasiia

Aj ajaj, jag har precis samma smärtor som du! har haft det nu i 4 dagar.. ska ringa bm om 10 minuter och få nån ordning..

• Bei Bei

Hm, nu blir jag ännu mer förvirrad
    Får ringa min bm i morgon, hon har inte mer telefontid idag.
    men just nu mår jag bra, det är inte smärtsamt hela tiden, utan det mer kommer och går... känns inte som sådan smärta jag har när tarmarna trycks ihop eller kläms... Kan göra ont så jag inte vill andas ibland, för då gör det ännu mer ondare vid varje andetag. Både in & ut-blås.
    Känns precis som att jag blivit rejält blåslagen men har inga blåmärken där...

Avantasiia: Vad sa din BM ??

Tack för era svar hittills, toppen!

• avantasiia

Jag vart skickad till spec-mödravården där en läkare konstaterade att han inte visste vad det var för fel.
    Han trodde att det var en muskelbristning eller en blödning?! i bukväggen.
    Ska tillbaka imorgon och lämna kissprov.

Fick även göra ett snabbt ultaljud där det kunde uteslutas att det var något problem med moderkakan eller bebisen, så det kändes skönt i alla fall

• fruS

Hej hur är det med dig!?
    Jag har för 2 veckor sedan opererat mig för blindtarmsinflammation (i vecka 26). Det började med att jag fick ont i hela magen, spydde och trodde verkligen att det var något fel jag ätit eller en sen vinterkräksjuka. Åkte in till spec förlossning och kollade UL och hjärtljud, allt var bra, likaså alla prover och ingen feber. Men allt efter som natten gick koncentrerade sig smärtan allt mer till höger sida. Det knepiga med att vara gravid och ha blindtarmsinflammation är att blindtarmen inte sitter där den "ska", på mig satt den mer i midjehöjd och det är ju ingen normal placering.

Operation blev det med barnet kvar i magen. Allt gick bra men jag förstod på läkarna att det finns en hel del risker med ett sådanhär ingrepp som gravid.

Nu är det 2 veckor sedan och mitt allmäntillstånd är fortfarade kasst men den lill* i magen mår i alla fall bra, tack och lov.

Vill bara varna för att det ibland när det gör ont i magen kan vara ganska allvarligt men inget som har med graviditeten i sig att göra.

kramiz

• fruS

Vi skickade visst samtidigt, såg inte ditt senaste inlägg

• fruS

*snurrig* fel person, inte TS inlägg ser jag nu

• Tysan

Jag känner igen mig! Hade en fruktanvärd värk i höger sida från höften o fram till naveln som du sa. Pågick i en timme o det kändes som om jag höll på att svimma. Kändes som om nåt var mycket fel. Var öm i magen dagen efter och lite ännu men var hos läkare på mvc igår. Han konstaterade efter en mycket nogrann undersökning med tryck på magen osv. att det var ligamenten som kändes. Växtvärk alltså. Sedan fick jag ett UL o allt var bara bra med min bebis. Är i 14+2. Han sa att det kan skära riktigt i magen när det växer o det är ingen fara. Men prata med en läkare så blir du lite lugnare för det blev jag i alla fall. Lycka till.

• Bei Bei

Tack för alla era svar! Fick inte tag i min barnmorska idag, får prova i morgon istället. Men jag mår bra idag iallafall, om det vore en skada invärtes så borde jag ju inte bli bättre, snarare sämre, så förmodligen är det väl att det växer så det knakar Jag har alltid varit väldigt liten & tunn i kroppen, så det är väl kanske normalt att jag har ont, det töjs ju som bara den!

Men för säkerhets skull så ska jag ringa i morgon.

Kram Maria

Svar på tråden Ont på höger sida om magen, som återkommer...