Tror absolut det kan påverka. Mensen kom som en klocka förut typ varje 28 dag och sen gjorde jag misstaget att äta Trionovum i ca 1½ år....efter det så har det bara varit strul med mens och ägglossningar. Kontaktade barnmorskor och gynmottagningar men ingen tog mig på allvar. Det hette att det omöjligen kan vara p-pillrerna utan måste vara något annat problem. Till sist gav jag upp och sju år gick utan en förbättring....nu gör vi IVF istället. Mensen har blivit mer regelbunden mellan IVF-upphållen men den stora skillnaden kom faktiskt efter jag körde akupunktur (i samband med förra IVF försöket), mensen blev då så pass regelbunden som var 32 dag....tidigare kanske jag hade den två-tre gånger om året!!
Så jag tror att p-pillren kan förstöra för några, kanske extra känsliga. Om man tänker efter så är det ju inte så konstigt, man kan få blodproppar och annat hemskt av p-piller...och att tex ge en katthona p-piller (alltså p-piller speciellt för katthonor, som säkerligen dock inte är lika testat som p-piller för människor) är ju samma sak som att ge sin katt en juvertumör när denne blir äldre.
Jag har förstås inga bevis för att detta stämmer och ingen inom vården vill höra talas som om det, men personligen tycker jag att det borde utredas ordentligt. Även om det inte är bra med en massa tonårsgraviditeter så är det inte heller bra om flera människor inte kan få barn för att de gjorde misstaget att skydda sig med p-piller. Kanske finns det ett bättre preventivmedel? OM det är problem så blir det i alla fall inte bättre för att man vägrar höra talas som om det.