• Springtime

Barnlös efter p-piller?

Jag kan inte låta bli att tänka på alla dessa år jag ätit p-piller när jag nu är ofrivilligt och oförklarligt barnlös.

Jag åt Trinordiol (s.k. trefasiga p-piller med tre olika färger) större delen av tiden ca 5 år, och sedan Desolett. Jag mådde jätteilla och kräktes ibland när jag inte tog trinordiol samma tid varje dag. Det var därför jag bytte sort senare.

Jag har två missfall bakom mig, ett efter spontan graviditet och ett efter behandling med Pergotime.

Är det någon som vet något om sambandet p-piller/ofrivillig barnlöshet?

eller

Någon som har ätit ovan nämnda piller och är ofrivilligt barnlös?

• Svar på tråden Barnlös efter p-piller?
  • Anna76

Tanken har slagit mig också. Jag har ätit 3-fas p-piller i mer eller mindre 11 år :-s (Trinovum) och funderar på om det kan påverka ofrivillig barnlöshet? Har inte hört av någon *att* det är så, men tanken har slagit mig...

• Springtime

OK, tack för ditt svar Anna! Även om det ÄR så, så tror jag inte någon läkare/barnmorska skulle erkänna det med risk för att tonårsaborterna ökar när tjejer inte vill ha p-piller.

Att mixtra med hormoner och lura kroppen är nog inte alls bra. Dessutom tror jag att vissa reagerar mer än andra.

• Maxbox

Jag tror också det kan påverka.
    Tror att hormonerna i p-piller även kan påverka ägglossningen långsiktigt.

• Missne

Jag har också funderat på detta. Har ätit Trinovum (trefas)i säkert 15 år och är nu oförklarligt barnlös. Det är klart att man undrar om inte det kan vara en orsak. Undrar om det finns någon forskning på sambandet mellan p-piller och oförklarlig barnlöshet.

• Springtime

Fy vad tråkigt Missne. Jag har faktiskt hört om detta någonstans men jag minns inte var. Det skulle vara intressant att se lite statistik. Men läkare kan ju alltid hävda att man skulle varit oförklarligt barnlös ändå. Och naturligtvis att det finns de som fått barn trots att de ätit p-piller.
    Vi är ju olika känsliga och jag reagerar mycket på hormonnivåer o tabletter i stort.

Fler som har åsikter om detta?

• Lovebug

Tror absolut det kan påverka. Mensen kom som en klocka förut typ varje 28 dag och sen gjorde jag misstaget att äta Trionovum i ca 1½ år....efter det så har det bara varit strul med mens och ägglossningar. Kontaktade barnmorskor och gynmottagningar men ingen tog mig på allvar. Det hette att det omöjligen kan vara p-pillrerna utan måste vara något annat problem. Till sist gav jag upp och sju år gick utan en förbättring....nu gör vi IVF istället. Mensen har blivit mer regelbunden mellan IVF-upphållen men den stora skillnaden kom faktiskt efter jag körde akupunktur (i samband med förra IVF försöket), mensen blev då så pass regelbunden som var 32 dag....tidigare kanske jag hade den två-tre gånger om året!!

Så jag tror att p-pillren kan förstöra för några, kanske extra känsliga. Om man tänker efter så är det ju inte så konstigt, man kan få blodproppar och annat hemskt av p-piller...och att tex ge en katthona p-piller (alltså p-piller speciellt för katthonor, som säkerligen dock inte är lika testat som p-piller för människor) är ju samma sak som att ge sin katt en juvertumör när denne blir äldre.

Jag har förstås inga bevis för att detta stämmer och ingen inom vården vill höra talas som om det, men personligen tycker jag att det borde utredas ordentligt. Även om det inte är bra med en massa tonårsgraviditeter så är det inte heller bra om flera människor inte kan få barn för att de gjorde misstaget att skydda sig med p-piller. Kanske finns det ett bättre preventivmedel? OM det är problem så blir det i alla fall inte bättre för att man vägrar höra talas som om det.

• Missne

JAg håller med. Och varför ska man blunda för eventuella negativa effekter som barnlöshet. Nu är det ju p-piller som rekommenderas och som därför är det vanligaste. Forskningen måste gå vidare och kanske dessutom inrikta sig mer på männen dessutom. Nu är det ju tjejerna som får ta hela smällen.

• Springtime

OK, Lovebug. Du ger mig ännu mer vatten på kvarnen...

Vid närmare eftertanke så var nog min mens regelbunden innan p-pillren, men nu varierar det inom ett 10-dagarsspann.

• Caramellis

Det här verkar skumt tycker jag! Jag har ju också ätit Trinovum (i ca 8 år). Jag tycker läkarna brukar säga att när man har slutat med p-pillren så ger de ingen effekt längre och de påverkar inte så man får svårt att bli gravid. Men nu när jag läser att så många haft just Trinovum och har svårt att få barn så kan man ju undra... Vi har 3 missfall bakom oss och ingen bäbis i sikte ännu...

• Love4cats

Hejsan!

Verkar vara en tråd för mig också för jag har haft funderingar och misstankar nu ett tag men försöker hitta info kring detta. Inte lätt. Googlar mm.

Jag och min man väntar på att få påbörja vårt Ivf-försök via landstinget efter årsskiftet.

I fem års tid har jag haft p-piller, först Desolette och sen Trinovum. Jag har mått bra under tiden jag använt p-pillrena och barnmorskan jag träffade sa att de kan hjälpa till att lindra mensbesvär man kan ha, värkar osv och då kändes det toppen.

Jag slutade använda p-piller för fem år sedan. Mensen kom igång som den skulle men efter några månader började jag få mellanblödningar ofta och ibland hade jag även mens två gånger i månaden.
    Kan tillägga att jag var sjukskriven under tiden och träffade ingen läkare för mensbesvären utan väntade på att det skulle gå till sig av sig självt och efter 1½ år har jag för mig så stabiliserades allt.
    Nu går jag som en klocka igen med bara några dagars skillnad mellan månaderna och vi har försökt få barn aktivt i två års tid utan resultat.
    Vi har varit på utredning i våras och fått diagnos Oförklarligt barnlösa och alla resultat är toppen (?!) vilket är förvirrande.

Så frågan kvarstår även för mig...Om nu allt är utmärkt...kan p-pilleranvändningen gjort sitt?

Varje steg är ett steg närmare...och möjligheterna oändliga...
Svar på tråden Barnlös efter p-piller?