• Anonym (Alfakassa)

Nån som kan ALLT om Alfakassa??

Någon som kan hjälpa mig med alfakassa? Det är så här att jag var i arbetsförmedlingen anmällde mig till alfa kassa och den handläggare jag pratade med va dålig på och förklara han sa jag skulle ha arbetsgivar intyg och intyg om vad jag har gjort och så.Idag så kom kassakorten fast jag inte lämnat in intygen förstår ingenting har jag blivit beviljat alfa?? har ju fått kassakorten annars hade dom väl inte skickat? Pratade med några som också har alfa och dom sa att det där med intyg är för att dom ska ge mig för dom månaderna jag varit arbetlös mycket jag undrar men kommer inte på så mycket Den 9 december ska jag skicka iväg min första kassakort när få'r jag besked om jag ska få pengar eller inte??

• Svar på tråden Nån som kan ALLT om Alfakassa??
  • lillajag82

skicka iväg intygen ändå..ibland kan de vara snabba med att skicka ut kassakorten men har du inte lämnat in intygen så väntar alfa-kassan på dom innan dom gör utbetalningar..och de skickar brev till dig om du får beviljat alfakassa eller ej..

• Anonym (En fråga!!)

Jag har osså sökt alfa kassa. Men hur mycket får man som mest betalt därifrån och hur räknar de ut och hur länge ska man jobbat för att få beviljat pengar?

• lillajag82

alltså grejen är den att jag inte hade jobbat innan..jag var färdig med min utbildning bara..jag fick nog 6000 någonting som mest..vet inte hur det är när man jobbat men jag kan tänka mig att det är mer..

Anonym (En fråga!!) skrev 2007-12-04 08:14:17 följande:

Jag har osså sökt alfa kassa. Men hur mycket får man som mest betalt därifrån och hur räknar de ut och hur länge ska man jobbat för att få beviljat pengar?
  • Freya den fagra

Det högsta beloppet är ju 680 kr i daglön. Men det är inte många som kommer upp i 40 /h nu med de nya reglerna där all frånvaro från arbete drar ner din normalarbetstid.

Du kommer få ett beslut hem där det står om du är beviljad och isf vad du har i NA och din dagpenning.

• Freya den fagra

Detta skrev jag i en tråd tidigare;

Det arbete din nuvarande period är räknad på "stämplar" du upp till.

tex: du arbetade 1300 timmar under de 12 månaderna din period är räknad på,
    då blir det 1300/51.96 = 25 Din normalarbetstid är då 25.
    Om du då har en tjänst på 72% = 40*0.72= 28.8 timmar/vecka så finns det inte utrymme
    till ersättning.

Om du har "tur" och har en period baserad på de förra reglerna så kan du ligga på 40 i normalarbetstid, då är du arbetslös i 40-28.8 =11,2 = 11 timmar per vecka. och då har du rätt till ersättning.

• Linisen

Alfakassan är inte kul, är så glad att jag inte längre är arbestslös!
    Ett evigt skickande av papper, intyg och annat.

Lycka till!

• Freya den fagra

kassakort skall man fylla i på en gång , eller över e-kassa.
    Om du får in alla papper som krävs och det handlägga och du INTE fyllt i kassakort måste ju handläggaren vänta in att kasskorten kommit innan utbetalning, om du däremot skickat in kassakort på en gång de kan fyllas i så kan din handläggare om alla papper finns göra en utbetalning direkt vid handläggning.

• Anonym (Alfakassa)

Men jag har aldrig jobbat ju bara förra året i 5-6 månader typ

• Anonym

Och då har du inte rätt till någonting från Alfa-kassan. Man kan ju liksom inte längre få arbetslöshetsersättning när man inte haft ett arbete att bli arbetslös ifrån

• Anonym (Alfakassa)
    Anonym skrev 2007-12-05 00:18:01 följande:
    Och då har du inte rätt till någonting från Alfa-kassan. Man kan ju liksom inte längre få arbetslöshetsersättning när man inte haft ett arbete att bli arbetslös ifrån
    Vad jag vet enligt arbetsöfrmedlingen ska man vara inskriven i 3månader sen ansöka alfa kassa
  • Anonym

Har du varit medlem i alfakassan i en obruten period av 12 månader bakåt i tiden? Annars har du nog bara rätt till en form utav grundbelopp, alltså inte beräknat på tidigare inkomst.

• Anonym (se förra)

Kan ju tilläggas att du under dessa 12 månader måste ha jobbat minst 50% under minst 6 månader.

• Anonym

Men även för att få ut grundbeloppet så måste man uppfylla arbetsvilkoret, dvs ha arbetat under minst 6 månader de sista 12 månaderna.
    För att få inkomstbeloppet så gäller det samma för Alfa-kassan som för alla andra a-kassor att man måste varit medlem i 12 månader.

Svar på tråden Nån som kan ALLT om Alfakassa??